Tunel Čebrať na rozostavanom úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová dosiahol ďalší míľnik, stavbári prerazili aj druhú, severnú rúru. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) z hľadiska postupu prác ide o dôležitý moment, kedy každá tunelová rúra bude mať zabezpečený samostatný prístup z oboch portálov.
Rozbehli práce na betonáži
Zvýši sa tak obsluha jednotlivých pracovísk v tuneli, čím sa urýchlia práce najmä pri betonáži sekundárneho ostenia. Ako diaľničiari v utorok informovali, v súčasnosti sa už naplno rozbehli práce na betonáži sekundárneho ostenia v oboch tunelových rúrach. Po dokončení budú realizovať hĺbené časti tunela, portálové objekty, chodníky, odvodnenie a samotnú vozovku tunela.
Diaľnica D1 Bratislava - Košice sa stavia už polstoročie. Ak by mala inú trasa, mohla byť hotová
„Z 3,6-kilometrového tunela sa odťažilo takmer 380-tisíc kubických metrov zeminy. Tunel je navrhnutý na rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Po dokončení bude súčasťou takmer 15-kilometrového diaľničného úseku, ktorý je súčasťou prepojenia západnej a východnej metropoly Slovenska diaľnicou D1 a bude tvoriť obchvat mesta Ružomberok,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Dve jednosmerné tunelové rúry
Práce prebiehajú najmä v tunelových rúrach, na základových pásoch a ostení. Nasledovať budú práce na dokončovaní stavebnej časti a na technologickej časti tunela.
Na stavbe D1 pri Ružomberku hrozil odchod zhotoviteľa, o niekoľko rokov sa predĺžila aj výstavba úseku s tunelom Višňové
„Okrem samotného tunela prebiehajú práce aj na ostatných častiach úseku, robia sa stabilizačné opatrenia, realizujú sa práce na mostných príslušenstvách či na oporných múroch,“ priblížila hovorkyňa.
Tunel cez vrch Čebrať bude mať dve jednosmerné tunelové rúry, v každej z nich budú dva jazdné pruhy so šírkou 3,5 metra. Súčasťou budú aj núdzové chodníky lemujúce obe strany každej z rúr v šírke jedného metra.
Výška tunela bude 4,8 metra, nad chodníkmi 2,2 metra. Dve rúry budú spájať priečne prepojenia, ktorých bude celkovo 14. Podľa štúdií v tuneli bude očakávaná dopravná intenzita na úrovni približne 20-tisíc áut denne, z toho pätinu by mala tvoriť nákladná doprava. Predpokladá sa, že už päť rokov meškajúca stavba D1 v Liptove by mohla byť dokončená v druhom polroku 2024.
Stavbu museli preprojektovať
Zhotoviteľom stavby je od roku 2013 združenie stavebných spoločností OHLA ŽS, a. s., a Váhostav – SK, a. s., ktoré mali úsek diaľnice vybudovať pôvodne za 227 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) do roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel.
Do prerazenia poslednej časti tunela Čebrať na stavbe D1 ostáva necelých 80 metrov (video+foto)
To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny, medzitým sa výrazne zvýšili ceny stavebných materiálov a prác. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne najprv takmer na 290 miliónov eur a následne zatiaľ na 314 miliónov eur bez DPH.
Diaľničný ťah
Takmer 15-kilometrový diaľničný ťah tvorí celkovo 235 stavebných objektov. Zahŕňa napríklad 19 mostov v dĺžke takmer 4 kilometre, tri križovatky, jedno odpočívadlo a samotný tunel Čebrať. Súčasťou stavby sú aj zárubné a oporné múry a 7,5 kilometra protihlukových stien. Úsek liptovskej diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, kde bude napojený na cestu prvej triedy I/18.
Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza do tunela a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka z neho vychádza.
Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.