V príprave výstavby diaľnice D3 na Kysuciach je potrebný reštart, hoci ide o jednu z priorít vo výstavbe diaľničnej siete.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) to zdôvodňuje tým, že štúdiu na posudzovanie vplyvov na životné prostredie, tzv. EIA, po uplynutí platnosti pripravujú nanovo a tento proces je v súčasnosti približne v polovici. Nekonkretizoval, ktorý úsek D3 mal na mysli, alebo či sa to týka zvyšných úsekov diaľnice.
Posúdenie vplyvom na životné prostredie je potrebné
„Zostáva nám trinásť, štrnásť mesiacov do skončenia procesu EIA. Snažíme sa s kolegami na ministerstve životného prostredia tento proces absolútne urýchliť, ale keďže táto stavba má byť financovaná z budúceho Operačného programu Slovensko, z Kohézneho fondu, nemôžeme odfláknuť EIA,“ informoval Doležal vo štvrtok v živom prenose na sociálnej sieti.
NDS má v pláne začať tendre na ďalšiu časť obchvatu Prešova na R4 a na technológiu pre tunel Višňové
Posúdenie stavby z hľadiska vplyvov na životné prostredie je podľa neho potrebné pre čerpanie prostriedkov Európskej únie.
Minister dopravy predpokladá, že začiatkom roka 2023 všetky zistenia z posudzovania vplyvov na životné prostredie bude potrebné zapracovať do územného rozhodnutia, projektu. Napríklad, ak bude nutná výstavba ekoduktu či protihlukovej steny.
Verejné obstarávanie môže trvať aj rok
„To bude pár mesiacov trvať a v priebehu roku 2023, dúfam, konečne budeme môcť spustiť verejné obstarávanie. To bude trvať približne ďalší rok, nedokážem predikovať,“ povedal Doležal.
Otvorili posledný úsek diaľnice D4, vodiči sa tak dostanú z Rače až do Rakúska (foto)
Ako minister poznamenal, pravdu o stave prípravy D3 už skôr povedal veľmi otvorene zástupcom Kysuckého Nového Mesta a okolitých obcí. Požiadali ho aspoň o urýchlenie prípravy výstavby privádzača na Kysucké Nové Mesto.
„V najbližších dňoch budeme podpisovať zmluvu na postavenie privádzača pre Kysucké Nové Mesto, aby odľahčil aspoň križovatku pri Radoli. Paralelne s tým ide celá príprava D3,“ dodal Doležal.