Vybudované úseky nultého, juhovýchodného obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí hlavného mesta v rámci PPP projektu sú momentálne v predbežnom užívaní.
Proces kolaudácie
Pokračujúce kolaudačné konanie by malo byť podľa očakávania ukončené do konca tohto roka. Informovala o tom vo štvrtok spoločnosť D4R7 Construction, s.r.o., ktorá zastrešovala výstavbu R7 a D4 v celkovej dĺžke 59 kilometrov.
Projekt zahŕňa 14 križovatiek a 122 mostných konštrukcii, kompletne celý je v prevádzke necelý rok. Koncesionárom je na tridsať rokov Zero Bypass Limited na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.
Rýchlostná cesta R7 urýchlila cestu autom v smere od Šamorína do centra metropoly približne o polovicu. Okrem skrátenia jazdného času sa podľa zhotoviteľa zásadne zlepšila úroveň a bezpečnosť cestovania, pre obce Rovinka a Dunajská Lužná či mesto Šamorín priniesla R7 úľavu od tranzitnej dopravy.
K skráteniu jazdy prispelo aj jedno z najväčších súmostí v strednej Európe v celkovej dĺžke takmer tri kilometre, jeho hlavnou časťou je Lužný most.
Šiesty bratislavský most ponad Dunaj vedie medzi Rusovcami a Ketelcom, teda na úseku D4 Bratislava, Petržalka – Bratislava, Juh. Vďaka tomu sa o polovicu odľahčila nákladná doprava na najvyťaženejšom diaľničnom Prístavnom moste na D1.
Križovatka Bratislava – Juh
Úseky na trase R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, Juh – Šamorín, západ – Holice v dĺžke 32 kilometrov a D4 Bratislava, Jarovce – Petržalka – Bratislava, Juh – Podunajské Biskupice – Vrakuňa – Vajnory – Rača v dĺžke 27 kilometrov odovzdávali do užívania motoristom postupne od júla 2020 do novembra 2021.
R7 a D4 sú teda kompletne v prevádzke necelý rok, vzájomne sú prepojené v križovatke Bratislava, Juh. Spomínané stavebné konzorcium so zastúpením španielskej firmy Ferrovial Agroman a rakúskeho Porr Bau stavalo úseky od roku 2016, pôvodne ich malo všetky dokončiť počas roka 2020.
„Na jednotlivých úsekoch intenzívne pracovalo viac ako 1 500 ľudí a 300 subdodávateľov. Projekt si vyžadoval obrovské množstvo environmentálnych a administratívnych povolení a súhlasov,“ uviedol zhotoviteľ D4R7 Construction.
Projekt vybudovali za historicky najkratší čas
„Ide o najúspešnejší projekt výstavby ciest spĺňajúci tak slovenské ako aj európske štandardy, vybudovaný za historicky najkratší čas v porovnaní s inými podobnými projektami na Slovensku,“ dodalo konzorcium.
Výstavbu stále chýbajúceho prepojenia D4 a D1, bez ktorého nie je projekt D4 a R7 plnohodnotný, zabezpečí Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) v rámci rozšírenia úseku D1 Bratislava – Triblavina.
Aktuálne ešte trvá tender na výber zhotoviteľa, diaľničiari z pôvodne štyroch ponúk predbežne vybrali poľskú spoločnosť Budimex, no Úrad pre verejné obstarávanie ešte skúma námietky proti vyhodnoteniu ponúk.