Úsek R1 pri Banskej Bystrici po opätovnom vyhodnotení napokon vybudujú spoločnosti Doprastav a Metrostav DS

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
diaľnica
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v tendri na výstavbu prvej etapy rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča po opätovnom vyhodnotení splnenia podmienok účasti potvrdila za víťaza uchádzača s najnižšou cenou.

Trojkilometrový úsek cesty tak majú vybudovať predsa len stavebné spoločnosti Doprastav a Metrostav DS, ktoré diaľničiari predtým neoprávnene vylúčili, za takmer 87 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Ponúkli najnižšiu cenu

Úspešný uchádzač ponúkol najnižšiu celkovú cenu, ktorú verejný obstarávateľ určil ako kritérium na vyhodnotenie ponúk,“ oznámila NDS vo vyhodnotení ponúk v dokumentoch zákazky vo Vestníku verejného obstarávania. Ak v lehote už nik nepodá námietky, môže s vybraným zhotoviteľom podpísať zmluvu na výstavbu časti R1 pri Banskej Bystrici.

Odhadované náklady stavebných prác na predĺženie R1 boli viac ako 89 miliónov eur bez DPH. NDS dostala šesť ponúk, ďalších päť bolo v rozsahu od 96 miliónov eur, ktorú predložila skupina na čele so spoločnosťou Eurovia SK, až do takmer 112 miliónov eur bez dane od Váhostavu – SK.

Výstavba by mala začať koncom roka

NDS vyhlásila tender na zhotoviteľa časti úseku R1 koncom marca, trvanie stavebných prác odhadla na 960 dní, čiže 32 mesiacov. Začiatok výstavby odhadovala predbežne v polovici decembra tohto roka. Stavba úseku sa začne napojením na jestvujúcu R1 a skončí napojením na cestu prvej triedy I/66 v mimoúrovňovej križovatke Šalková.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rozhodnutím z 20. októbra vrátil Doprastav a Metrostav DS do súťaže, keď vyhovel ich námietkam proti vylúčeniu a nariadil NDS znova vyhodnotiť splnenie podmienok účasti.

Jacko vraj pochybil

Následne bývalý dočasný minister dopravy Pavol Lančarič odvolal z čela NDS Vladimíra Jacka, čo ministerstvo zdôvodnilo jeho manažérskym pochybením. Jacko odmietol akékoľvek úvahy o svojom domnelom manažérskom pochybení, tvrdil, že spolu s investičným riaditeľom podpísali vylúčenie uchádzača, ale nemohli konať inak.

ÚVO v rozhodnutí informoval, že vyhovel námietkam navrhovateľa, teda uchádzača s najnižšou cenovou ponukou, proti vylúčeniu. NDS totiž nepostupovala v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a nevyhodnocovala splnenie podmienok účasti u subdodávateľov navrhovateľa podľa súťažných odkladov.

Komisia požiadala o vysvetlenie

Komisia diaľničiarov po prvotnom prijatí ponuky Doprastavu a Metrostavu DS v rámci poskytnutia súčinnosti pred uzavretím zmluvy zistila, že jeden subdodávateľ uchádzača bol zrazu zapísaný v zozname hospodárskych subjektov, čo bolo v rozpore s predošlou navrhovateľovou odpoveďou na žiadosť o vysvetlenie. Komisia zrušila oznámenie o výsledku, opäť vyhodnotila splnenie podmienok účasti a požiadala navrhovateľa o vysvetlenie.

Ten poukázal na to, že pre vylúčenie akýchkoľvek pochybností už v prvej odpovedi predložil aktualizovaný zoznam subdodávateľov, v ktorom pridal aj ďalšiu spoločnosť. Zároveň upozornil, že obe spoločnosti majú platný zápis v registri hospodárskych subjektov, no NDS uchádzača následne vylúčila.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Pavol LančaričVladimír Jacko
Firmy a inštitúcie DoprastavEurovia SKMetrostav DSNDS Národná diaľničná spoločnosťÚVO Úrad pre verejné obstarávanieVáhostav - SK