Takmer dvetisíc víz, ktoré chce Slovensko udeliť občanom Bieloruska, Srbska a Ukrajiny na zmiernenie nedostatku domácich vodičov, čiastočne pomôže, ale zlú situáciu nevyrieši. Chýbajúcich šoférov kamiónov a autobusov je niekoľkonásobne viac, ich nedostatok u nás je kritický.
Ako pre agentúru SITA ďalej uviedol prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský, vodiči z tretích krajín mimo Európskej únie prichádzali na Slovensko aj doteraz, na tom sa nič nemení.
Znevýhodnenie našich dopravcov
„Národné víza však výrazne skrátia čas, kedy bude môcť nový vodič začať pracovať pre slovenskú dopravnú firmu. Netreba zabúdať, že dopravný trh v Európskej únii je otvorený a už dnes sú tisíce vodičov z tretích krajín vo vozidlách z iných štátov, ktoré majú benevolentnejšie podmienky ako Slovensko, čo znevýhodňuje našich dopravcov na trhu EÚ,“ upozornil šéf najväčšej domácej profesijnej organizácie cestných dopravcov.
Británia bojuje s nedostatkom vodičov nákladných áut, rovnaký problém trápi celú Európu
Pre príchod cudzincov sa podľa Piešťanského netreba obávať sociálneho dumpingu, tvrdí, že vodiči z tretích krajín nebudú pracovať za iných podmienok ako domáci.
„Bude stále ich nedostatok, ktorý bude tlmiť hypotetické znižovanie miezd. Každopádne, vodiči z tretích štátov sa nedajú chápať ako vodiči z lacnejších krajín, ale z krajín, ktoré sú nám príbuzné a v ktorých sú ľudia ešte ochotní robiť profesionálneho vodiča,“ podotkol prezident ČESMAD Slovakia. Práca vodiča podľa neho v súčasnosti je skôr o záujme, ako o peniazoch, mnohí vodiča nebudú robiť ani za akúkoľvek vysokú mzdu.
Zbytočne prísnejšie pravidlá
„Nedostatok profesionálnych vodičov je na Slovensku kritický. Dlhodobo sa zanedbáva prijatie viacerých legislatívnych opatrení, napríklad vrátenie veku nových vodičov na kamióny naspäť z 21 na 18 rokov a vodičov na autobusy naspäť z 24 na 21 rokov,“ pripomenul Piešťanský s tým, že popri prevzatiu legislatívy EÚ boli u nás zavedené aj v porovnaní s ostatnými členskými štátmi zbytočne prísnejšie pravidlá.
Dopravné firmy na Slovensku podľa štatistík Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR hľadajú približne deväťtisíc vodičov kamiónov a okolo päťsto vodičov autobusov. „A to nie sú zďaleka všetky potreby firiem hlásené. Títo ľudia na Slovensku reálne nie sú,“ dodal prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Víza pre kamióny a autobusy
Vláda umožní od apríla budúceho roka udeliť 1,9 tisíca víz na nedostatkové profesie vo vnútroštátnej a v medzinárodnej cestnej doprave. Bielorusi, Srbi a Ukrajinci budú môcť pracovať ako vodiči autobusov alebo kamiónov.
Pre vodičov autobusov udelí Slovensko najviac 150 víz a pre vodičov kamiónov maximálne 1 770 víz. Nariadenie schválila vláda 8. decembra, predložil ho minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak po dohode s ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom.