- aktualizované 30. júna 14:37
Tunel Soroška, ktorý je plánovaný na rýchlostnej ceste R2 na úseku Rožňava – Jablonov nad Turňou, zrejme nateraz nebude patriť medzi priority súčasného vedenia ministerstva dopravy. „V tejto chvíli to nevyzerá ako priorita. Bohužiaľ nemám teraz 900 miliónov na tunel. Uvidíme, či sa objaví medzi zoznamom investičných priorít. Musíme sa naučiť, že nemôžme stavať všetko naraz. Nie sme tak bohatá krajina, aby sme stavali všetko naraz. Viem a vnímam problém starostov na R2, ale takisto sa poďme spýtať starostov z iných regiónov,“ povedal na utorňajšej tlačovej besede minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.
Nie je súčasťou koridoru
V neprospech plánovaného úseku R2 s tunelom Soroška podľa šéfa rezortu je oveľa nižšia predpokladaná dopravná intenzita zhruba 7 – 10 tisíc áut denne a navyše nie je súčasťou medzinárodného dopravného koridoru.
Napríklad, rozostavaná diaľnica D3 na Kysuciach má podľa ministra dopravy očakávanú dennú intenzitu 60-tisíc vozidiel a je súčasťou medzinárodného koridoru.
„Nehovorím, že na R2 nie je problém. Ako krajina musíme pristupovať k zvereným financiám zodpovedne a vnímať jej priority komplexne,“ upozornil Doležal pri hodnotení sto dní vo funkcii.
„Budeme mať čo robiť, aby sme dokázali financovať to, čo je teraz vo výstavbe,“ dodal minister dopravy.
K projektu mali viacerí výhrady
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vyhlásila verejná súťaž na výstavbu úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou v dĺžke vyše 14 kilometrov v polovičnom profile (z toho tunel Soroška 4248 metrov) koncom roka 2019.
Predpokladaná cena prác plánovaných na vyše päť rokov je viac ako 243 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Diaľničiari predĺžili lehotu na predkladanie ponúk štyrikrát, najnovšie na 15. júla.
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR mal výhrady k uvedenému tendru. Bývalé vedenie NDS, resp. Ministerstva dopravy a výstavby SR podľa ÚHP vypísali súťaž bez splnenia povinnosti nechať projekt posúdiť z pohľadu hodnoty za peniaze ministerstvom financií.
Nápad za štvrť miliardy
Investičné projekty z verejných peňazí by podľa inštitúcie mali byť pripravované oveľa dôslednejšie ako v prípade úseku R2 s tunelom Soroška.
„Nápad za štvrť miliardy v náročnom teréne a vo vysokom stupni environmentálnej ochrany v blízkosti národného parku má dnes veľa rizík a znakov zlého projektu. Projekt je spoločensky nenávratný a vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby,“ upozornil ÚHP.
Ak má mať tento projekt zmysel, je podľa ÚHP potrebné znížiť náklady tak, aby ich prínosy prevyšovali.