Sľubovaním začatia väčšiny stavieb do roku 2023 sa podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka len vytvára zdanie, že všetky regióny sa čoskoro dočkajú.
Termíny ukončenia vyše 80 plánovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré prezentuje rezort dopravy, podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO naďalej hrubo zavádzajú verejnosť.
„Za uplynulých dvanásť mesiacov sa posunuli zhruba o rok a v drvivej väčšine prípadov to zďaleka neznamená, že tie dnešné sa už podarí splniť. Sľubovaním začatia väčšiny stavieb do roku 2023 sa len vytvára zdanie, že všetky regióny sa čoskoro dočkajú,“ informoval analytik INEKO Ján Kovalčík. Reálne budú podľa neho aj pre zlé riadenie a uprednostňovanie málo naliehavých úsekov na lepšiu cestu čakať zbytočne podstatne dlhšie.
Nereálne termíny začatia výstavby
Ak by sa štátom prezentované termíny výstavby všetkých plánovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest mali dodržať, v roku 2020 by muselo byť vo výstavbe dvesto kilometrov úsekov, z toho v pôsobnosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) 150 km. V rokoch 2021 až 2025 by to muselo byť 250 až vyše 400 km rozostavaných úsekov, v rokoch 2026 až 2030 od 500 do 150 km a do roku 2034 by malo byť vo výstavbe 50 km úsekov.
„Takáto explózia výstavby v skutočnosti nemôže nastať, nerešpektuje totiž finančné, manažérske ani technické kapacity na strane štátu i na strane projektantov, stavebných firiem a dozorov. Svedčí to o nereálnosti termínov začatia výstavby takmer všetkých plánovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest,“ tvrdí Kovalčík.
Výstavba väčšiny úsekov mešká
V súčasnosti je vo výstavbe šesť úsekov D1, vrátane jedného privádzača, a jedného úseku D3 v dĺžke 72 km v pôsobnosti NDS. Ďalšie dva úseky D4 a tri úseky R7 pri Bratislave v dĺžke 59 km sú rozostavané v rámci PPP projektu. V súťaži sú štyri úseky R2, R3 a R4 v dĺžke vyše 31 km.
Výstavba väčšiny v súčasnosti rozostavaných úsekov viac alebo menej mešká a nebude dokončená v pôvodných termínoch, pričom tento trend sa pri súčasnej vládnej koalícii Smer-SD, SNS a Most-Híd značne prehĺbil.
Portál o pripravovaných stavbách
INEKO predstavil tento týždeň portál s porovnaním všetkých pripravovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý má zmeniť dostupnosť informácií o diaľniciach a rýchlostných cestách. „Médiá, odborná i široká verejnosť budú menej odkázaní na obmedzené informácie od vlády a jej nominantov, ktorí o diaľniciach síce veľa hovoria, ale málo informujú. Či už preto, že nechcú, alebo sami nevedia.,“ uviedol Kovalčík.
Prednosť majú menej naliehavé úseky na juhu
Portál napríklad prezrádza, že v poradí plánovaného začínania výstavby sú mimoriadne vysoko úseky s nízkou naliehavosťou, najmä na R7 a čiastočne aj R2. Naopak, s neprimerane neskorou výstavbou sa ráta najmä na úsekoch severného Slovenska na D3 na Kysuciach a R3 na Orave.
„V prípade R2 rezort dopravy tento rok rozbehol výkupy pozemkov vo veľkom predstihu, keď ešte nemá objednanú projektovú dokumentáciu (pri Rimavskej Sobote), v inom prípade vyhlásil súťaž na zhotoviteľa stavby napriek nedotiahnutým projektom a nevykúpeným pozemkom (R2 Kriváň – Mýtna). Taktiež nebezpečne tlačí na skoré vyhlásenie nedostatočne pripravenej súťaže na zhotoviteľa úseku R2 (Rožňava – Jablonov nad Turňou) s tunelom Soroška,“ upozornil Kovalčík.
Vyše osemtisíc údajov o príprave úsekov
Portál cesty.ineko.sk s vyše osemtisíc údajmi o takmer stovke úsekov umožňuje rýchlo nájsť informácie za ľubovoľný úsek. O plánovaných parametroch, dokončenej i aktuálne prebiehajúcej príprave, oficiálne prezentovaných termínoch i hodnotení ich (ne)reálnosti. INEKO dopĺňa aj dôležité upozornenia a kontextové informácie k úsekom, ktoré si zaslúžia zvýšenú pozornosť.