Nitra zrušila verejnú súťaž na poskytovanie služieb pravidelnej mestskej autobusovej dopravy na desať rokov za predpokladanú cenu takmer 122 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Mesto pritom predpokladalo predĺženie trvania zmluvy o polovicu.
„Postup zadávania zákazky bol zrušený z dôvodu, že v predmetnej súťaži bola predložená len jedna ponuka a navrhovaná cena za poskytnutie služby bola vyššia ako predpokladaná hodnota zákazky, čím presiahla finančné možnosti zadávateľa na daný predmet zákazky,“ informovalo mesto v oznámení o výsledku tendra vo Vestníku verejného obstarávania.
V službe chcú pokračovať
Súťaž chce zopakovať po prehodnotení svojich potrieb. Jedinú ponuku predložila spoločnosť Arriva Nitra, a. s., podľa zápisnice z otvárania ponúk navrhnutá celková nákladová cena za zákazku mala objem v čistom 201,4 milióna eur.
Arriva v súvislosti so zrušením súťaže na mestskú autobusovú dopravu v Nitre informovala, že rozsah požadovaných služieb a ich špecifikácia neboli v súlade s predpokladanou hodnotou zákazky.
Nitra by mohla v rámci zdieľaných bicyklov využívať aj elektrobicykle a virtuálne stanovištia
„Upozorňovali sme na to opakovane. Žiaľ, nepodarilo sa nám dospieť k vzájomne prijateľnému riešeniu,“ povedal generálny riaditeľ Arriva Nitra Juraj Kusý. Dopravca a mesto sa zhodli, že majú záujem na pokračovaní poskytovania služieb pre cestujúcich.
Prepravili milióny cestujúcich
Spoločnosť prepravila v Nitre a Nitrianskom kraji v tomto roku 35 miliónov cestujúcich. Kým v prímestskej doprave v kraji jazdia modernizované autobusy a ich priemerný vek klesol za posledné tri roky na osem rokov, potrebná modernizácia vozového parku v mestskej autobusovej doprave v Nitre čaká na úspešné ukončenie výberového konania.
Arriva chce finančne pomôcť rodinám obetí tragickej zrážky autobusu a nákladiaka
Vyhlásenie súťaže na mestskú autobusovú dopravu v meste Arriva vnímala a stále vníma ako príležitosť na ďalšie skvalitnenie vozového parku i súvisiacich služieb pre cestujúcich.
„Vyšší počet spokojných cestujúcich vo verejnej doprave by znamenal menej áut v uliciach Nitry. To by znamenalo menšiu záťaž na životné prostredie a pre objednávateľa aj nižšie náklady na obnovu už aj tak nadmerne zaťažených ciest a infraštruktúry,“ uviedol Kusý.
Štrajk vodičov autobusov
Pre rozvoj verejnej osobnej dopravy, a to aj v Nitre a Nitrianskom kraji, podľa dopravcu zostáva jednou z kľúčových podmienok vytvorenie atraktívnych podmienok pre prácu vodiča autobusu. Hoci Arriva investuje do zvyšovania platov zamestnancov priebežne, a už v roku 2018 dosiahla priemerná mesačná mzda vodiča, napríklad v spoločnosti Arriva Nitra, úroveň 1 200 eur, hrozil v lete tohto roka štrajk vodičov.
Pokračovanie plynulej prepravy cestujúcich v Nitre a Nitrianskom kraji zabezpečila až dohoda so zástupcami odborov. Na základe nej vzrástla priemerná mesačná mzda vodiča Arriva Nitra na 1 400 eur, pričom celkové mzdové náklady stúpnu o 950-tisíc eur ročne.
Tender na nákup stoviek autobusov pre Arrivu preverí Úrad pre verejné obstarávanie
„Aj preto sme sa museli obrátiť na objednávateľa so žiadosťou, aby sa na tomto náraste mzdových nákladov podieľal,“ upozornil Kusý. V spolupráci s Nitrianskym krajom hľadala Arriva možnosti, ako sa so situáciou vysporiadať bez dopadu na cestujúcich. Výsledkom vzájomných rokovaní bol vznik spoločnej pracovnej skupiny.
„Jej cieľom bolo nájsť riešenie v krátkom čase. Žiaľ, doteraz sa tak nestalo. Naša spoločnosť však nemôže úverovať verejnú dopravu v kraji dlhodobo,“ dodal Kusý. Verí však, že vzájomné prijateľné riešenie existuje a obe strany k nemu pristúpia v prvých mesiacoch budúceho roka.