Ide o ďalší krok Ministerstva životného prostredia SR v úsilí zrušiť nevýhodnú zmluvu medzi Vodohospodárskou výstavbou a spoločnosťou Ponton City.
Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. (SVP) vyhlásil verejné obstarávanie na krátkodobý prenájom kompy na trase Vojka – Kyselica na Prívodnom kanáli Vodného diela Gabčíkovo (VDG). Ako v pondelok podnik informoval, ide o ďalší krok Ministerstva životného prostredia SR v úsilí zrušiť nevýhodnú zmluvu medzi Vodohospodárskou výstavbou, š. p., a spoločnosťou Ponton City.
Doterajšie úsilie narážalo na podmienky zmluvy, ktorú bývalé vedenie Vodohospodárskej výstavby na čele s Ladislavom Lazárom pri vláde Smeru-SD uzatvorilo jednoznačne v prospech súkromnej spoločnosti.
Prenájom lode maximálne na dvanásť mesiacov
„Slovenský vodohospodársky podnik robí všetky kroky, aby do konca augusta začal zaisťovať prepravu medzi Vojkou a Kyselicou. Situáciu komplikuje fakt, že kompa nie je v Európe bežne dostupný tovar. Obzvlášť, ak musí spĺňať konkrétne požiadavky danej lokality,“ uviedol technicko-prevádzkový riaditeľ SVP Pavel Virág.
Podnik opätovne vyzýva možných uchádzačov, aby sa do tendra zapojili. Podmienky budú čoskoro zverejnené vo vestníku, pričom pôjde o maximálne dvanásťmesačný prenájom lode, aby podnik získal dostatočný priestor na zaistenie trvalého riešenia.
Prevádzku kompy musia začať do konca augusta
SVP ako jediný uchádzač získal zákazku Vodohospodárskej výstavby na prevádzku kompy Vojka – Kyselica na päť rokov za 8,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (9,96 mil. eur vrátane DPH). Zmluvu o poskytovaní služieb uzatvorili 24. januára a po zverejnení nadobudla účinnosť 1. februára tohto roka. Podmienkou však je, že SVP musí začať prevádzkovať kompu najneskôr do konca augusta.
Podmienky novej zmluvy sú pre štát výhodnejšie
Táto zmluva o prevádzke kompy oproti zmluve s Ponton City má podľa SVP výrazne výhodnejšie podmienky. „Kým súkromná firma si účtuje 206 eur za cyklus (jedna plavba tam a späť) a 122 eur za hodinu pohotovosti, štátny podnik ponúkol 180 eur za cyklus aj s pohotovosťou. Výhodnosť zmluvy podčiarkuje, že Vodohospodárska výstavba bude platiť štátnemu podniku,“ priblížil hovorca SVP Pavel Machava. „Podmienkou uzavretej zmluvy však je, aby SVP najneskôr do ôsmich mesiacov od podpisu začal kompu prevádzkovať,“ poznamenal.
SVP v čase tendra ako jediný uchádzač vyhlásil zároveň súťaž na opravu svojej kompy. Do prvej sa žiaden súťažiaci nezapojil, do druhej sa prihlásil jeden uchádzač, no nepredložil potrebnú dokumentáciu.
Tendre na opravu lode napadla SPaP
Oba tendre napadla spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, a. s. (SPaP), ktorá je najväčšou lodenicou na Slovensku. „Lodenica sa ani do jedného obstarávania nezapojila. pričom práve SPaP vyrobila loď, ktorú vlastní a prevádzkuje Ponton City. SPaP bola v minulosti materskou spološnosťou Ponton City a dodnes je s Ponton City personálne prepojená,“ uviedol Machava. Konateľ spoločnosti SPaP – Lodenica, s. r. o. (dcérska firma SPaP) Vladimír Mravčák je predsedom predstavenstva Ponton City, pričom táto firma sídli na tej istej adrese v Bratislave ako SPaP.
Od zmluvy na nákup plavidla odstúpili
Po neúspešnom tendri na opravu kompy vyhlásil SVP tender na kúpu lode. Podnik uzavrel v marci zmluvu na nákup plavidla s firmou Rtech Slovakia za 970 tis. eur bez DPH, v júni však zmluvu ukončili dohodou. „Po skončení obstarávania sa bývalý konateľ víťaznej spoločnosti ohradil, že firmu do súťaže neprihlásil. Následný audit ministerstva životného prostredia preukázal, že v čase podania prihlášok neboli zmeny v štruktúre víťaznej spoločnosti verejne dostupné – neboli zapísané v obchodnom registri,“ dodal Machava.
Pre nejasné pomery vo víťaznej firme a možným ďalším komplikáciám audit odporučil SVP od zmluvy odstúpiť.
Druhý tender na kúpu kompy pokračuje
V súčasnosti trvá druhá súťaž na kúpu kompy a SVP zároveň vyhlásil tender na dočasný prenájom kompy, aby prispel k zrušeniu nevýhodnej zmluvy s Ponton City. „Bez toho, aby sa zvýšilo riziko súdnych sporov so súkromnou spoločnosťou. Tá by v prípade nedodržania všetkých podmienok mohla štát žalovať až do výšky desiatok miliónov eur,“ upozornil Machava.
Podmienka odstúpenia od nevýhodnej zmluvy
Pri štátnej firme bolo možné odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu, pri súkromníkovi je zmluva „zabetónovaná“ na pätnásť rokov. Možnosť odstúpiť od zmluvy bez súdnych sporov vyjednalo po niekoľkomesačných rokovaniach až nové vedenie envirorezortu. Podmienkou odstúpenia od zmluvy je úspešné verejné obstarávanie na rovnakú službu, ako poskytuje Ponton City.