Poslanec a tieňový minister dopravy za opozičné hnutie OĽaNO Ján Marosz považuje pripravované súťaže na osobnú prepravu na viacerých železničných tratiach bez koordinácie verejnej osobnej dopravy za závažnú chybu.
BRATISLAVA – Avizované súťaže na prevádzku železničnej osobnej dopravy na viacerých tratiach, napríklad Žilina – Rajec či Košice – Moldava nad Bodvou, bez koordinácie verejnej osobnej dopravy považuje poslanec a tieňový minister dopravy za opozičné hnutie OĽaNO Ján Marosz za závažnú chybu. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) by podľa neho preto malo tento svoj zámer prehodnotiť.
Liberalizácia osobnej dopravy na železniciach bez zosúladenia spojov autobusov a vlakov je podľa Marosza predčasná. Za zarážajúce označil, že rezort popri realizácii úlohy na zriadenie dopravnej autority, ktorá by mala koordinovať autobusovú a vlakovú dopravu v regiónoch, uvažuje o vypísaní súťaží na nových železničných dopravcov.
Verejnú dopravu by mala koordinovať jedna inštitúcia
„Už dlhý čas sa celé Slovensko borí s problémom nesúladu cestovných poriadkov prímestských autobusov a regionálnych vlakov,“ informoval v stredu Marosz v stanovisku. Najzásadnejšou príčinou tohto rozvratu je podľa neho dvojkoľajnosť objednávania ich výkonov, keďže vlaky objednáva ministerstvo dopravy a regionálne autobusy samosprávne kraje.
Tento stav by mal zmeniť prechod kompetencie na objednávanie dotovaných vlakov a autobusov do jednej inštitúcie, tzv. dopravnej autority. Vláda sa zaviazala pripraviť podmienky na jej vznik, aby zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme v železničnej a autobusovej doprave a zabezpečila synchronizáciu jednotlivých spojov.
Vlaky majú posilniť tam, kde budú nosným prostriedkom prepravy
„Prvým krokom k zosúladeniu cestovných poriadkov autobusov a vlakov má byť významné posilnenie železničnej osobnej dopravy v tých smeroch, kde železnica má predpoklady stať sa nosným dopravným prostriedkom. A naopak, nemožno ani vylúčiť prehodnotenie železničnej osobnej dopravy v miestach, kde jej prácu efektívnejšie môžu vykonávať prímestské autobusy,“ uviedol Marosz.
Výkony vo verejnej doprave prerozdelí Plán dopravnej obsluhy
O tom všetkom sa má podľa poslanca rozhodovať na základe plánu dopravnej obsluhy, pričom jeho príprava má byť prvou úlohou novozriadenej dopravnej autority. „Cieľom tohto plánu bude, rešpektujúc možnosti štátneho rozpočtu, účelne prerozdeliť výkony vo verejnej osobnej doprave. Okrem iného bude musieť zohľadniť aj existujúce mnohoročné kontrakty na zabezpečovanie dopravných služieb v autobusovej i železničnej doprave,“ poznamenal Marosz s tým, že toto je podstata problému.
Predčasná liberalizácia môže znemožniť úsilie dopravnej autority
Poslanec upozornil, že ak predčasná liberalizácia železničnej osobnej dopravy „zabetónuje“ súčasný, úplne nedostatočný rozsah vlakovej dopravy na perspektívnych tratiach, alebo budú zakontrahované neefektívne železničné výkony, znemožní sa tým dopravnej autorite na dlhé obdobie akékoľvek jej optimalizačné úsilie. „Pripadá nám teda, že ministerstvo dopravy šliape pri riešení problému verejnej osobnej dopravy na Slovensku na brzdu i plyn súčasne,“ uzavrel Marosz.