Bratislavský samosprávny kraj po dlhom období zvažuje výmenu prevádzkovateľa prímestskej autobusovej dopravy na základe ponúk dopravcov v tendri. Šancu získať veľkú zákazku na ďalších desať rokov za stovky miliónov eur má nitrianska Arriva, ktorá by tak mohla nahradiť doterajšieho dlhoročného tradičného autobusového dopravcu z hlavného mesta Slovak Lines. Ten sa ale nevzdáva a lacnejšiu ponuku súpera spochybňuje cez námietku proti vyhodnoteniu ponúk.
Vo verejnej súťaži na autobusovú dopravu v bratislavskom regióne, trvajúcej viac ako rok, predložila najnižšiu cenu spoločnosť Arriva Mobility Solutions. Ide o člena skupiny Arriva na Slovensku, ktorej firmy zabezpečujú verejnú autobusovú dopravu na území štyroch krajov. Odhadovaná hodnota zákazky bola takmer 390 miliónov eur bez dane z pridane hodnoty.
Traja uchádzači
„Uchádzač splnil všetky požiadavky verejného obstarávateľa stanovené v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania a v súťažných podkladoch a ponúkol za realizáciu predmetu zákazky najnižšiu cenu,“ oznámil Bratislavský kraj v dokumentoch tendra o výsledku vyhodnotenia ponúk.
Na priebežnom druhom mieste je konzorcium Bratislava v zložení Slovak Lines a TD Transport SK z Nitry a na treťom česká spoločnosť Autobusy Karlovy Vary. Bratislavský kraj neoznámil, aké ceny predložili uchádzači.
Arriva bude v Trnave fungovať ďalších desať rokov, pribudnú aj desiatky nových autobusov
Spoločnosť Autobusy Karlovy Vary, ktorá zabezpečuje verejnú autobusovú dopravu v Karlovarskom a Ústeckom kraji, svoju cenovú ponuku nechcela prezradiť. „Tender stále prebieha, nechceme ho zatiaľ nijako komentovať,“ uviedol hovorca dopravnej skupiny Z-Group bus Miroslav Slaný.
Slovak Lines však pre portál NašaDoprava.sk potvrdil, že v súťaži ponúkli cenu 354 miliónov eur, pričom lepšia cenová ponuka konkurenta je o viac ako 20 miliónov eur nižšia. Konzorcium s bratislavským autobusovým dopravcom zároveň podalo námietku na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), čím využilo oficiálnu možnosť na obhajobu svojej ponuky.
Obavy Slovak Lines
Podľa generálneho riaditeľa Slovak Lines Pavla Labanta sú primárnym dôvodom obavy, že najnižšia cenová ponuka nezodpovedá súťažným podmienkam. „Môže znamenať ich nedodržanie, ohrozí poskytované služby a zvýšenie kvality a bezpečnosti cestovania,“ dodáva.
To sa podľa neho môže podpísať pod výrazné zníženie mzdových a sociálnych podmienok zhruba päťsto vodičov a technického personálu.
„Pri stanovení našej ceny sme boli viazaní uzavretou kolektívnou zmluvou a vychádzali sme zo znalostí získaných počas prevádzkovania prímestskej dopravy v Bratislavskom kraji za posledných pätnásť rokov,“ uviedol Labant s tým, že spolu so svojimi 620 zamestnancami si za ňou stoja.
Rozhodnutie je na ÚVO
ÚVO pre portál NašaDoprava.sk potvrdil, že mu bola 29. apríla doručená námietka vo vzťahu k zákazke na prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji.
„Úrad v danej veci postupuje v súlade s ustanoveniami zákona o verejnom obstarávaní, pričom o výsledku konania bude informovať až po právoplatnosti rozhodnutia,“ informovala hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.
Úrad by mal o námietke proti vyhodnoteniu ponúk rozhodnúť do 30 dní po tom, čo mu Bratislavský kraj doručí súťažnú dokumentáciu. Pri rozhodovaní môže v prípade potreby požiadať aj o odborné stanovisko. Ak by námietku zamietol, navrhovateľ sa ešte môže odvolať na radu úradu ako druhostupňový orgán.
Bratislavský kraj sa k súťaži pred jej uzavretím nechcel vyjadrovať. Skupina Arriva na otázky o verejnom obstarávaní doposiaľ neodpovedala.
Viaceré varianty
Aktuálna desaťročná zmluva medzi Bratislavským krajom a Slovak Lines o prevádzke regionálnej autobusovej dopravy platí do polovice novembra 2021.
„Súťaž je stále otvorená a do úvahy prichádza viacero variantov, pričom jedným z nich je aj predĺženie zmluvy s Bratislavským krajom na dohodnuté obdobie. Všetko závisí od definitívnych výsledkov súťaže a ďalších rokovaní,“ poznamenal Labant.
Generálny riaditeľ Slovak Lines priznal, že podmienky boli veľmi náročné, jednoznačne zamerané na obnovu vozidlového parku aj infraštruktúry s cieľom zvýšenia kvality a bezpečnosti cestovania v rámci regionálnej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji. Dodávateľ bude musieť najmä realizovať významnú investíciu.
Úroveň cestovania má vzrásť
Bratislavský kraj pri vyhlásení súťaže vlani v apríli avizoval, že cestujúci v regióne budú môcť využívať nízkopodlažné a klimatizované autobusy, pripojenie na internet, taktovú dopravu i nové označníky na zastávkach. Víťazný uchádzač bude musieť splniť náročné požiadavky, čo má výrazne zvýšiť kvalitu a atraktivitu cestovania verejnou hromadnou dopravou v celom regióne.
Zároveň kraj zlepšuje ekonomiku prevádzky a tiež posilňuje svoje právomoci pri kontrole výkonov. Priemerný vek autobusov nebude môcť byť vyšší ako deväť rokov. V novej zmluve budú kraj a Bratislavská integrovaná doprava automaticky dostávať aj údaje o obsadenosti vozidiel, ktoré budú podkladom pri tvorbe cestovných poriadkov, čo bolo doteraz na vyžiadanie.
Prevádzka autobusov má byť čo najekonomickejšia, dopravca bude mať uhrádzané fixné náklady na jeden kilometer pre daný druh vozidla na konkrétnom spoji. Vybraná časť týchto fixných nákladov bude počas zmluvy valorizovaná podľa krajom vopred určených parametrov. Niektoré určené náklady dopravcu mu však budú vzhľadom na ich charakter uhrádzané priamo.
Počet cestujúcich a náklady na náhradu straty
Náklady Bratislavského kraja na náhradu predpokladanej straty pri prevádzke prímestskej autobusovej dopravy sa v posledných rokoch pravidelne zvyšujú. V roku 2016 dosiahli takmer 10 miliónov eur, v roku 2017 vzrástli na 11,7 milióna eur, v roku 2018 na 16 miliónov eur a v roku 2019 na 19,7 milióna eur. V roku 2020 ide predbežne o sumu viac ako 20 miliónov eur.
„Pre rok 2020 výška náhrady predpokladanej straty ešte nie je definitívna, nakoľko stále prebieha kontrola ekonomicky oprávnených nákladov,“ uviedla hovorkyňa Bratislavského kraja Lucia Forman. Kontrola ekonomicky oprávnených nákladov za minulý rok bude podľa nej ukončená v priebehu mája.
Počet cestujúcich v regionálnej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji v rokoch 2016 až 2018 dosiahol takmer 12 miliónov, v roku 2019 stúpol skoro na 12,5 milióna. V roku 2020 z dôvodov obmedzení v spojitosti s pandémiou koronavírusu počet pasažierov klesol na necelých 8 miliónov.
Do 14. novembra 2021, kedy končí súčasná zmluva Bratislavského kraja so Slovak Lines, na základe uzatvoreného dodatku k zmluve je predpokladaná strata dopravcu vo výške 18,3 milióna eur. „Predpokladaný počet prepravených cestujúcich na rok 2021 (do 14. novembra) je 9,9 milióna,“ dodala Forman.