Ministerstvo dopravy SR preverí zákazku svojej rozpočtovej organizácie Slovenská správa ciest (SSC) na bezpečnostný audit ciest I. triedy za 5,7 milióna eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH).
Prebehne kontrola
Rezortný šéf Pavol Lančarič potvrdil, že štátni cestári na základe rámcovej dohody z apríla za tieto služby už vyplatili zhruba 3 milióny eur.
Zistenie Nadácie Zastavme korupciu nie je správne, hovorí Lančarič o mýte
„Ďalšie objednávky pozastavíme, urobíme kontrolu a výsledky zverejníme. Potom budeme postupovať podľa toho, čo sa ukáže ako výsledok kontroly,“ povedal minister dopravy.
Na prípadné personálne zmeny na čele SSC chce počkať do výsledku kontroly.
Jediný uchádzač
SSC podľa informácií vo Vestníku verejného obstarávania a v Centrálnom registri zmlúv zadala spomínanú zákazku občianskemu združeniu Autoclub. To sa týmto službám doteraz nevenovalo, vo verejnom obstarávaní predložilo ponuku ako jediný uchádzač. Pôvodná odhadovaná hodnota zákazky na štyri roky bola takmer 4,5 milióna eur, zmluvná cena vzrástla zhruba na 4,8 milióna eur bez DPH.
Slovensko chce dostavať diaľnicu D1 od Košíc až po hranice s Ukrajinou, od EÚ bude žiadať peniaze aj na obchvat Prešova
Na podozrivú dohodu predtým upozornil portál Aktuality.sk s tým, že uvedené združenie doposiaľ neobchodovalo so štátom, pričom do registra partnerov verejného sektora sa zaregistrovalo mesiac pred vyhlásením tendra vlani v decembri. Tieto služby v Česku podľa tohto zdroja stoja oveľa menej ako v SR.
„Aj túto informáciu počujem úplne prvýkrát. Ešte ma to neznepokojuje, ale keď si ju overím, tak ma to asi bude znepokojovať. Musím sa so zmluvou a celou situáciou najskôr oboznámiť,“ zareagoval Lančarič.
Účelovo nastavené podmienky
Cestári podpísali dohodu ešte za bývalého ministra dopravy, nominanta hnutia Sme rodina Andreja Doležala. Ten už skôr vymenoval za generálneho riaditeľa SSC Ivana Rybárika.
Progresívne Slovensko označilo bezpečnostný audit pre SSC aj priebeh súťaže za mimoriadne podozrivý.
Ministerstvo dopravy nesúhlasí s korekciami financovania dostavby D1 s tunelom Višňové, audit však odhalil nedostatky
„Hneď na začiatku súťaže boli účelovo nastavené podmienky. Podmienkou bolo absolvovaných minimálne tisíc kilometrov auditu ciest, čo automaticky vylúčilo autorizovaných slovenských audítorov,“ uviedol expert hnutia na dopravu Martin Pekár s tým, že Autoclub sa doteraz venoval karavanom.
V Česku, ktoré je dvakrát väčšie ako Slovensko, by za 5,7 milióna eur dokázali financovať audity ciest 15 rokov.
Hmotná zodpovednosť politikov
„Zároveň je veľmi zaujímavé, že SSC z celkovej sumy už v máji vyčerpala viac ako polovicu – tri milióny eur. Kam sa tak ponáhľajú?“ spýtal sa Pekár.
Úsek D1 medzi Bratislavou a Bernolákovom chcú dočasne nechať zadarmo, motoristi by v čase prác na ceste nepotrebovali diaľničnú známku
Konkurencia by podľa neho stlačila cenu za kilometer auditu výrazne dolu. Zdôraznil potrebu otvoriť tému hmotnej zodpovednosti politikov a osôb vo verejnom výkone. Kým sa tento zákon nepodarí presadiť, podobné „prešľapy“ sa podľa neho budú diať naďalej.
„Oceňujem okamžitú reakciu ministra Lančariča, ktorý nastúpil tesne po uzavretí tejto zmluvy, takže ju neinicioval. Verím, že tento prinajmenšom podozrivý kontrakt bude zo strany ministerstva dopravy riadne preverený,” dodal Pekár.