Štát poskytne železničiarom finančnú injekciu na kompenzáciu nepriaznivého dopadu pandémie koronavírusu na ich hospodárenie. O pomoc požiadali samotní železničiari pre veľký prepad svojich tržieb a rast výdavkov v spojitosti s opatreniami proti šíreniu nákazy.
Pandémia vyhnala ľudí z vlakov a autobusov. Dopravcovia hlásia výrazný prepad tržieb
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dostanú podľa informácií portálu NašaDoprava.sk dokopy takmer 70 miliónov eur. Obe spoločnosti už uzavreli s Ministerstvom dopravy a výstavby SR dodatky k aktuálnym zmluvám o dopravných službách vo verejnom záujme a o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry.
Skoro polovičný prepad tržieb
ZSSK ako národný osobný dopravca dostane od štátu takmer 50 miliónov eur a ŽSR ako štátny operátor železničnej infraštruktúry vyše 18 miliónov eur.
Ministerstvo dopravy pre portál NašaDoprava.sk potvrdilo, že prvá časť finančných prostriedkov bola uvoľnená 30. októbra. ZSSK poslali zatiaľ 35 miliónov eur a ŽSR celú sumu 18,15 milióna eur. „Suma, ktorú na tento účel ŽSR a ZSSK požadovali, bola akceptovaná a schválená v plnej výške,“ dodal hovorca ministerstva Ivan Rudolf.
Ako doplnil riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč, tieto prostriedky im budú poskytnuté ako kompenzácia negatívneho vplyvu pandémie na hospodárenie a predovšetkým finančnú stabilitu spoločnosti.
Železnice ponechali v cestovnom poriadku všetky vlaky, zákaz vychádzania grafikony nijako neobmedzil
V súvislosti s mimoriadnou situáciou podľa neho spoločnosť zaznamenáva výpadok príjmov z predaja svojich služieb, ako aj nárast neplánovaných výdavkov v súvislosti s prijímanými opatreniami na zamedzenie šírenia pandémie.
Dopravca eviduje v tomto roku prepad tržieb z prepravy cestujúcich zhruba o 44 percent, teda o 30 miliónov eur. Za deväť mesiacov mal z prepravy tržby 38,3 milióna eur, v tom istom období vlani 68,1 milióna eur. Počet cestujúcich ZSSK za tri štvrtiny tohto roka klesol skoro o 35 percent, z vlaňajších 58 miliónov na tohtoročných 38 miliónov.
O termínoch úhrady rokujú
ZSSK o poskytnutie finančných prostriedkov žiada ministerstvo dopravy postupne, v niekoľkých tranžách, vždy vo výške vyčísleného negatívneho finančného dopadu pandémie. Termíny úhrady sú podľa Kováča aktuálne predmetom rokovaní spoločnosti s ministerstvom dopravy.
Celková plánovaná úhrada poskytovaná štátom ZSSK na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme v roku 2020 sa podľa dopravcu o uvedenú celkovú sumu kompenzácie nezvyšuje.
„Zvyšuje sa plánovaná zálohová úhrada poskytovaná zo štátneho rozpočtu v roku 2020 a doplatok zo zmluvy, ktorý štát finančne vysporiada v roku 2022, bude v porovnaní s plánom nižší,“ dodal hovorca ZSSK.
Železnice nakupujú nové elektrické vlaky. Plánujú za ne zaplatiť desiatky miliónov
Rezort dopravy má v tomto roku vyplatiť ZSSK zálohovú platbu 268,4 milióna eur, vrátane peňazí na sanáciu výdavkov súvisiacich s pandémiou. Ako uviedol Kováč, zatiaľ z tejto čiastky neboli poskytnuté žiadne prostriedky, ale očakávajú, že prvá tranža príde v najbližších dňoch.
Zrušené IC vlaky, obmedzené spojenie s Českom
Pre výrazný pokles počtu cestujúcich v dôsledku obmedzení súvisiacich s pandémiou ZSSK od 3. novembra ruší prevádzku štyroch komerčných vlakov InterCity (IC) medzi Bratislavou a Košicami.
Za deväť mesiacov tohto roka tieto vlaky, bez dotácie štátu, prepravili 214-tisíc cestujúcich. Za celý rok 2019 ich využilo takmer 818-tisíc cestujúcich, čo bolo medziročne viac o 26-tisíc osôb.
ZSSK pri prevádzke IC vlakov dosiahla minulý rok prvý raz v histórii celkový zisk 206-tisíc eur, pričom prevádzkový zisk predstavoval 3,2 milióna eur.
Doležal bude žiadať miliardu eur z plánu obnovy, väčšina by mala ísť na modernizáciu železničných tratí
Dopravca zároveň optimalizoval vlakové spojenie s Českom. Expres vlaky Žilina – Praha a Praha – Žilina budú od 4. novembra vedené len na vnútroštátnom úseku medzi Žilinou a Čadcou.
ŽSR už peniaze dostali
ŽSR zaznamenali za deväť mesiacov tohto roka medziročný prepad tržieb od dopravcov za využívanie infraštruktúry o 16,4 milióna eur, teda o 12,5 percenta. Od januára do septembra dosiahli tržby od dopravcov 114,3 milióna eur, v tom istom období minulého roka 130,8 milióna eur.
V roku 2019 predstavovali celkové tržby ŽSR za využívanie infraštruktúry 173,8 milióna eur. V tomto roku by podľa odhadov mali byť zhruba 152,5 milióna eur.
Aké vozne posiela rakúsky dopravca na Slovensko? Spýtali sme sa ZSSK
Sumu za viac ako 18 miliónov eur, o ktorú spoločnosť žiadala na kompenzáciu vplyvov pandémie na jej výdavky, bola akceptovaná a schválená v plnej výške. Ako pre pre portál NašaDoprava.sk potvrdila hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová, peniaze im už aj boli poskytnuté.
Výdavky na prevenciu
O uvedenú sumu bola navýšená dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry pre ŽSR na rok 2020. Rezort dopravy má spoločnosti uhradiť v tomto roku celkovo 280,5 milióna eur. Ako poznamenala hovorkyňa, dotácia je vyplácaná po častiach mesačne v zmysle splátkového kalendára.
V súvislosti s opatreniami štátu proti pandémii koronavírusu majú ŽSR len výdavky spojené s obstarávaním ochranných pomôcok pre zamestnancov a dezinfekčných prostriedkov do priestorov pre cestujúcu verejnosť. „Uvedené výdavky ŽSR doposiaľ financovali z vlastných zdrojov na úkor iných plánovaných výdavkov,“ uzavrela Feik Achbergerová.