Starosta bratislavského Starého Mesta Matej Vagač ocenil nové dopravné riešenie na nábreží. Zníženie počtu jazdných pruhov na Vajanského nábreží na úkor cyklopruhov z dielne magistrátu sa stretlo s množstvom protichodných reakcií.
Sme bližšie európskym mestám
Ako uviedol Vagač na sociálnej sieti, vďaka upokojeniu dopravy a vytvoreniu bezpečných cyklopruhov sme bližšie zdravým európskym mestám. „Sme bližšie rieke, ktorá nám bola roky odrezanou a bližšie urbanizmu, ktorý unesie váhu stúpajúceho počtu obyvateľstva aj návštevníkov,“ napísal starosta.
Vallo reaguje na kritiku presmerovania dopravy z nábrežia, sám má trému ako si s tým Bratislavčania poradia
Podľa Vagača sa mestá menia, vyvíjajú a rastú. „Bratislava mala v roku 1970 tesne pod 300-tisíc obyvateľov. Počet ľudí žijúcich v hlavnom meste sa odvtedy takmer zdvojnásobil, počet áut stúpol viac než desaťnásobne,“ poznamenal s tým, že automobilová kultúra začala svojím nástupom prirodzene meniť mesto.
„Hviezdoslavovo námestie, Kapucínska, Ventúrska a mnohé iné miesta boli vhodné na prejazd a odparkovanie svojho vozidla. V istom bode však prišla zmena a tieto ulice, chodníky a námestia začali patriť peším,“ doplnil.
Pochvala od Cyklokoalície
Vytvorenie cyklopruhov na nábreží ocenila aj Cyklokoalícia. „Na nábreží vznikla v uplynulých dňoch nová cyklotrasa, ktorá je zatiaľ zrejme najvýraznejším cykloprojektom súčasného vedenia mesta,“ uviedla organizácia s tým, že práve premena nábrežia je po rokoch prešlapovania na mieste jedným z projektov, ktoré majú potenciál výrazne ovplyvniť deľbu prepravnej práce v Bratislave a posunúť mesto bližšie k európskym metropolám.
Cyklokoalícia vyvracia kritiku o malom počte cyklistov na nábreží v Bratislave, sčítala premávku a tu sú výsledky (foto)
Pre overenie počtu cyklistov prechádzajúcich nábrežím zrealizovala Cyklokoalícia minulý piatok krátke sčítanie dopravy. Sčítací bod sa nachádzal na vyústení Vajanského nábrežia do Nám. Ľ. Štúra a sčítanie organizovali v čase 16:10 – 18:10 v prípade cyklistov, resp. 16:10 – 17:10 v prípade cyklistov aj automobilov. Podľa ich výsledkov, cyklopruhy na nábreží využilo za hodinu 178 ľudí, z toho 17 osôb na kolobežke a traja korčuliari, zvyšok na bicykli. Prevládajúcim bol smer od Mostu SNP k Šafárikovmu námestiu v pomere 6:4.
„Ďalších priemerne 47 cyklistov a šesť kolobežkárov využilo nábrežnú promenádu. Možno však predpokladať, že po dokončení prác a značenia sa s postupom času väčšina z nich presunie na nové cyklopruhy,“ skonštatovala Cyklokoalícia.
Cyklistov nie je málo
Za hodinu prešlo úsekom 1328 automobilov, z čoho 627 v smere na Šafárikovo nám. a 701 smerom na Most SNP, pričom priemerná obsadenosť automobilov bola 1,39 osoby. Z celkového počtu sledovaných vozidiel, ktoré za hodinu prešli nábrežím v mieste sčítania, tvorili 15 percent bicykle a kolobežky a 85 percent vozidiel automobily.
Toto sčítanie podľa Cyklokoalície nevytvára, ani nemá ambíciu vytvárať absolútne presný obraz o dopravných tokoch na danom úseku.
Elektrické kolobežky spôsobujú v Bratislave problémy a chaos. Hrozí ich zákaz?
„Rozhodne však ukazuje, že tvrdenie o zanedbateľnom počte cyklistov je výrazne zavádzajúce,“ konštatuje organizácia s tým, že počet ľudí, ktorí nábrežím už dnes prechádzajú na bicykli, je signálom toho, že cyklopruhy tu v tejto podobe majú zmysel.
„Sme presvedčení, že s postupom času a vytváraním nadväzujúcej infraštruktúry môže počet bicyklov prechádzajúcich nábrežím počet automobilov pokojne prekonať,“ doplnili.