- aktualizované 25. septembra, 17:03
Politické strany sa zaviazali k podpore železničnej dopravy dvoma kľúčovými nástrojmi. A to stabilizáciou ceny za železničnú dopravnú cestu a zavedením podpory jednotlivých vozňových zásielok.
Výstavba dopravnej infraštruktúry
V prieskume Spolku Na železnicu pred predčasnými parlamentnými voľbami mali najväčšiu váhu odpovede o výstavbe dopravnej infraštruktúry, cene za jej používanie, o podpore jednotlivých vozňových zásielok a investíciách do vozového parku.
Príprava sa skončila a začínajú sa reálne práce, elektrifikácia trate na východe Slovenska stopne vlaky na rok
„Nech vznikne akákoľvek vláda, tieto kľúčové nástroje musí zaviesť, aby naplnila predvolebné sľuby voličom,“ uviedla hovorkyňa organizácie Darina Željazkovová s tým, že s rozsiahlym dotazníkom oslovili osem strán podľa preferencií.
Privatizácia štátneho dopravcu
Napríklad, privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK CARGO) má v programe strana Sloboda a Solidarita (SaS) a pozitívne ju vníma aj Kresťanskodemokratické hnutie (KDH).
„Privatizácia štátneho nákladného dopravcu môže byť do budúcnosti veľmi zaujímavý krok. Spoločnosť by získala súkromný kapitál a nový potenciál rastu. Je to trend, ktorý vidíme všade v západnej Európe,“ povedal expert Spolku Na železnicu Rudolf Jurík.
Aké by bolo najrýchlejšie priame vlakové spojenie Nitry s Bratislavou? Je to drahšia alternatíva ako cez Leopoldov
V prípade nutnosti investícií do nových lokomotív a vagónov nie je medzi stranami jednoznačná zhoda, niektoré to podmieňujú napríklad dokončenosťou infraštruktúry alebo transformáciou ZSSK CARGO.
„Manažment štátnych firiem musí mať ohľadom investícií voľnú ruku. Pokiaľ štátne cargo získa zákazku, musí mať napríklad možnosť kúpiť si na to nové lokomotívy,“ myslí si Jurík.
Republika navrhuje výkup niekoľko tisíc vozňov
V súvislosti s hospodárením nákladného dopravcu Republika navrhuje výkup niekoľko tisíc vozňov, Progresívne Slovensko chce zrušiť dcérske firmy a včleniť ich späť do materskej spoločnosti.
„Tieto nápady sú neuskutočniteľné. Cargo má dlhoročný plán svojej reštrukturalizácie, ktorý je vcelku úspešne naplňovaný,“ upozornil expert. Podľa neho by si to vyžadovalo peniaze od štátu, čo by bola nedovolená podpora.
Najhoršie hodnotenie dostalo hnutie OĽaNO, ktoré podľa Spolku Na železnicu riadilo ministerstvo financií a celé volebné obdobie blokovalo investície do železničnej infraštruktúry a podstatne znížilo finančnú podporu železniciam.
„V dotazníkoch odpovedalo, že teraz by železnicu podporovali. Tomu sa ale nedá veriť. Hodnotíme to ako klamanie voličov,“ dodala Željazkovová.
Spolok Na železnicu tvrdí, že sa snaží predchádzať dopravným kolapsom na Slovensku, preto dlhodobo navrhuje presúvať prepravu tovarov z cestnej na železničnú nákladnú dopravu. Upozorňuje na to, že železničná doprava na Slovensku dlhodobo stagnuje, v súčasnosti sa po koľajniciach prepraví menej ako 19 % z celkového objemu tovarov. SR tak výrazne zaostáva za okolitými krajinami aj celou Európou.