Pravidlá Európskej únie podľa ministra dopravy a výstavby SR Arpáda Érseka zatiaľ neumožňujú vymáhať pokuty od tých motoristov zo zahraničia, ktorí využívajú diaľnice a rýchlostné cesty bez úhrady elektronickej diaľničnej známky.
BRATISLAVA 31. januára (SITA) – Slovensko intenzívne rokuje s Európskou komisiou o probléme vymáhania pokút od zahraničných vodičov osobných automobilov využívajúcich diaľnice a rýchlostné cesty bez úhrady elektronickej diaľničnej známky. Pravidlá Európskej únie to podľa ministra dopravy a výstavby SR Arpáda Érseka zatiaľ neumožňujú a je potrebná ich zmena. „Chceme, aby sme mohli právne vymáhať pokuty od zahraničných vodičov, ktorí nezaplatia diaľničnú známku,“ povedal Érsek.
Týchto motoristov je podľa ministra dopravy možné kontrolovať, či uhradili diaľničnú známku len na tzv. únikovej ceste z diaľnice. „Je to komplikované, ale Národná diaľničná spoločnosť spolu s policajným zborom chytá týchto vodičov. Nič nie je optimálne, všetkých nevieme pochytať,“ vyhlásil Érsek. Nevedel povedať, koľko je zadržaných vodičov bez zaplatenia diaľničnej známky, prípadne o akú sumu peňazí tak prichádza štát na neuhradených platbách.
Rokovania o potrebných zmenách ešte nie sú uzavreté
Problematiku vymáhania pokút od zahraničných vodičov jazdiacich po diaľniciach a rýchlostných cestách bez platenia zahŕňa tzv. cestný balík, ktorý Európska komisia zverejnila v máji minulého roka, pričom rokovania o potrebných legislatívnych zmenách ešte nie sú uzavreté.
„Súčasťou balíka je šesť legislatívnych návrhov komisie, okrem iného aj návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o nezaplatenom cestnom mýte v EÚ. Ten sa bude vzťahovať aj na diaľničné známky,“ informovalo nedávno ministerstvo dopravy agentúru SITA.
„V súčasnosti k predmetnému návrhu smernice prebiehajú rokovania na úrovni pracovnej skupiny Rady EÚ pre pozemnú dopravu. Slovenská republika návrh smernice podporuje,“ uviedol rezort dopravy.
KDH: Môže ísť o šesťstotisíc priestupkov za 90 miliónov eur
Mimoparlamentné Kresťanskodemokratické hnutie kritizuje, že slovenskí vodiči na rozdiel od zahraničných pokuty za neuhradenie diaľničných známok platiť musia. „Ministerstvo dopravy už dva roky zasiela 40 tisíc pokút ročne slovenským majiteľom vozidiel za neplatnú technickú a emisnú kontrolu. Ale za jazdu po slovenských diaľniciach bez diaľničnej známky nevie vymáhať pokuty od zahraničných vozidiel,“ uviedlo KDH.
Ako opozičné hnutie upozornilo, podľa odhadov môže ísť až o šesťstotisíc priestupkov v hodnote 90 miliónov eur. „Nechýbajú nám tieto peniaze na výstavbu diaľnic? Alebo je to naozaj tak, že od slovenských majiteľov vozidiel pokuty vláda vymáhať a exekvovať vie, ale od zahraničných nechce,“ dodalo KDH.
Polícia a NDS majú vykonávať viac kontrol priamo na cestách
Do prijatia európskej smernice má podľa rezortu dopravy polícia v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. vykonávať vyšší počet kontrol priamo na cestách a riešiť priestupky v blokovom konaní. Čo sa týka vymáhania pokút od zahraničných vodičov, ministerstvo dopravy považuje za správne uplatniť a dať prednosť trvalému celoeurópskemu riešeniu, ktoré sa v súčasnosti prerokúva na európskej úrovni. A to podľa neho podporujú aj ďalšie krajiny EÚ.
Slovensko si nevzalo príklad z Maďarska
Niektoré štáty, ako napríklad susedné Maďarsko, si na vymáhanie pokút od zahraničných vodičov najali advokátske kancelárie v zahraničí. Nečakali na celoeurópske riešenie, keďže pre nezodpovedných motoristov prichádzajú pre nezaplatené diaľničné známky o veľké sumy peňazí v rozpočte.
Ministerstvo dopravy tiež uvažovalo nad podobnou možnosťou, ale napokon k nej nepristúpilo napriek tomu, že štát stráca nezanedbateľný objem finančných prostriedkov. „V súčasnosti chýba spôsob legálneho získavania údajov o držiteľoch vozidiel zo zahraničia,“ tvrdí rezort dopravy.