Sedem nových osobných diaľkových vozňov 1. triedy Ampz v hodnote takmer 14 miliónov eur nasadí v priebehu deviatich mesiacov Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na trati Bratislava – Žilina – Košice a Bratislava – Praha. Na štvrtkovej tlačovej konferencii to oznámil predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Popri novom vozni predstavila ZSSK aj prvý zo štrnástich dvojčlánkových dieselmotorových vlakov, ktoré budú premávať na regionálnych tratiach v okolí Zvolena.
„Som veľmi rád, že pokračujeme v najväčšej modernizačnej akcii. Nové dieselové jednotky už jazdia na strednom Slovensku a táto dvojčlánková je prvá zo štrnástich kusov, ktoré tam výrazne skvalitnia dopravu,“ uviedol Hlubocký.
Nový vozeň je už v prevádzke
Nové vlaky sú výsledkom projektu, ktorý bol finančne pokrytý v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra, pričom jeho hodnota dosahuje takmer 77 miliónov eur. Od minulého týždňa jazdí medzi Bratislavou a Žilinou prvý zo siedmich diaľkových vozňov I. triedy, za ktoré ZSSK zaplatí z vlastných zdrojov spolu 13,9 milióna eur.
Železničná spoločnosť do konca roka získa päť nových vozňov, ktoré budú premávať na hlavných trasách
Vozeň má kapacitu 52 miest na sedenie, maximálnu konštrukčnú rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, dĺžku 26,4 metra a hmotnosť 49 ton. „Vozeň Ampz je prvý nový vozeň pre prvú triedu po dlhej dobe a jeho dizajn vyšiel z našich návrhov, z čoho máme veľkú radosť. Už má prvé kilometre za sebou a vidíme veľmi pozitívne reakcie,“ dodal Hlubocký.
Koronakríza zapríčinila mierny sklz
Na prezentáciu do Vrútok sa v novom vozni priviezol aj minister dopravy Andrej Doležal. „Modernizáciu vozidlového parku na našich železniciach považujem za nevyhnutnosť, je to krok k zvyšovaniu konkurencieschopnosti a najmä lepšieho komfortu pre ľudí. Som veľmi rád, že dnes vidíme konkrétne výsledky aj vďaka eurofondom, ktoré takto dokážeme efektívne využiť na ekologickú formu dopravy,“ vyhlásil Doležal.
Obe predstavené novinky sú z dielne akciovej spoločnosti ŽOS Vrútky. „Zákazku na dieselmotorové jednotky predstavuje sedem trojčlánkových a štrnásť dvojčlánkových jednotiek. Trojčlánkové už jazdia v okolí Zvolena, dnes prezentujeme prvý z dvojčlánkových vlakov, ale vyrobené už máme tri a pred dokončením je štvrtý,“ skonštatoval predseda predstavenstva ŽOS Vrútky Michal Vereš.
Podľa jeho slov koronakríza zapríčinila mierny sklz v plnení zmluvy, ale dodávka všetkých vlakov by mala byť ukončená v marci budúceho roka.