Slovensko jednoznačne profituje z členstva v Európskej únii a z možnosti čerpať európske zdroje na rozvoj a modernizáciu dopravnej infraštruktúry a verejnej osobnej dopravy.
Maximálne využívanie eurofondov
Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková pre agentúru SITA potvrdila, že až okolo 70 percent všetkých investovaných zdrojov v doprave za posledných 20 rokov pochádzalo z európskych štrukturálnych a investičných fondov.
Taktické cvičenie v tuneli Ovčiarsko preverilo súčinnosť záchranných zložiek. Zasahovali policajti, hasiči aj zdravotníci (video)
„Eurofondy sa ministerstvo dopravy vždy usilovalo využiť maximálne efektívne,“ uviedla s tým, že v tomto rezorte sa vždy podarilo vyčerpať všetky ponúkané zdroje. „Neprepadli nám žiadne európske peniaze na dopravu,“ podotkla štátna tajomníčka.
Nové diaľnice a modernizácie
Z tzv. klasických eurofondov prišlo na dopravné projekty celkovo okolo 6,5 miliardy eur. Vďaka tomu na Slovensku pribudlo viac ako 250 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest, stovky kilometrov zmodernizovaných ciest I. triedy a železničných tratí.
Čaputová vetovala sporný zákon o strategických investíciách, je presvedčená o jeho nesúlade s ústavou
Nakúpilo sa viac ako sto nových vlakových súprav, desiatky nových električiek a trolejbusov. Zrekonštruované boli aj mnohé regionálne cesty v pôsobnosti samosprávnych krajov.
„Okrem toho boli do dopravy na Slovensku investované ďalšie stovky miliónov z európskych zdrojov z Nástroja na prepájanie Európy,“ poznamenala Denisa Žiláková.
Najťažšia stavba
K najdôležitejším investíciám financovaným zo zdrojov EÚ zaradila modernizáciu hlavného železničného koridoru z Bratislavy-Rače do Žiliny.
Súčasné financovanie infraštruktúry je neudržateľné a mal by ho hradiť fond, upozorňujú železniční dopravcovia
„Najťažšia stavba tejto modernizácie práve prebieha, ide o projekt Železničný uzol Žilina. Dôležitý a stavebne komplikovaný bol aj úsek trate Púchov – Považská Teplá,“ priblížila štátna tajomníčka.
Rekonštrukcia mostov je pre ministerstvo dopravy prioritou, hľadá konzultanta na prípravu týchto opráv
Eurofondy umožnili vybudovať väčšinu chýbajúcich úsekov diaľnice D1. Medzi ikonické projekty na tomto koridore označila úseky D1 Sverepec – Vrtižer s estakádou ponad Považskú Bystricu a D1 Prešov, západ – Prešov, juh.
Modernizácia v železničnej doprave
V železničnej osobnej doprave bol s prispením fondov EÚ zmodernizovaný už takmer celý vozidlový park v regionálnej a prímestskej doprave.
„Modernizovali sme električkovú a trolejbusovú infraštruktúru v mestách Bratislava, Košice, Prešov, Žilina, v týchto krajských sídlach premávajú tiež moderné električky, či trolejbusy,“ vymenovala Denisa Žiláková. Jedným z hlavných projektov v tejto oblasti podľa nej bola modernizácia a zavedenie električkovej dopravy cez bratislavský Starý most do Petržalky.
„Ministerstvo dopravy sa neorientuje len výlučne na eurofondy. Pripravujeme viaceré PPP projekty na cestné, či železničné projekty, ktoré v blízkej budúcnosti predstavíme,“ dodala pre SITA Denisa Žiláková.
Ďalšie rekonštrukcie
Napriek investovaným miliardám z eurofondov, ale aj stovkám miliónov eur z domácich zdrojov v rámci ich spolufinancovania či samostatného financovania iba z národného rozpočtu naďalej nie je dobudovaná základná diaľničná a rýchlostná cestná sieť zo západu na východ alebo z juhu na sever Slovenska.
Po viac ako 30 rokoch samostatnosti a 20 rokoch členstva SR v EÚ na modernizáciu ešte čakajú mnohé ďalšie cesty I. triedy aj dlhodobo zanedbávané mosty. Platí to aj pre časť hlavného domáceho železničného koridoru od Žiliny do Košíc a k hraniciam s Ukrajinou, ako aj južnú železničnú trasu z hlavného mesta na Zvolen a do Košíc.