Z údajov zákazníkov spoločnosti DKV Euro Service vyplýva, že dopravcovia vlani ďalej obmedzili nákladnú dopravu do vzdialenejších štátov Európy, najmä do Francúzska a Španielska.
Slovenskí cestní nákladní dopravcovia jazdia čoraz kratšie trasy, jedinou výnimkou zostáva Nemecko. Posilňuje doprava v rámci Slovenska aj do Nemecka, informovala v utorok spoločnosť DKV Euro Service, poskytujúca služby pre dopravcov.
Z údajov zákazníkov spoločnosti vyplýva, že dopravcovia vlani ďalej obmedzili nákladnú dopravu do vzdialenejších štátov Európy, najmä do Francúzska a Španielska.
„V tomto prípade ide o dlhodobý jav. Dopravcovia obmedzujú medzinárodnú dopravu na dlhých trasách a zameriavajú sa viac na vnútroštátnu prepravu, okolité krajiny a Nemecko. Dôvodov je celý rad: od nedostatku vodičov cez konkurenciu z východu až po vysokú minimálnu mzdu vo Francúzsku,“ povedal riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service Lukáš Ondráček.
Najviac dopravcov išlo do Nemecka
Nemecko zostalo aj v minulom roku najdôležitejšou zahraničnou krajinou, kam v minulom roku smerovalo najviac slovenských dopravcov. „Klesajúce objemy dopravy do Francúzska a Španielska vynahradil nárast objemov do Nemecka. Podľa výberu mýta jazdili naši zákazníci do Nemecka viac ako v predchádzajúcom roku,“ uviedol Ondráček. Nemecko má významný podiel medzi zahraničnými krajinami aj čo sa týka tankovania.
Obmedzenie medzinárodnej a posilnenie vnútroštátnej dopravy potvrdzuje aj rastúci podiel tankovania na Slovensku a v Čechách na úkor ďalších krajín. „Tankovanie v iných krajinách ako Slovensko a Česko vykázalo buď stagnáciu alebo drobný pokles. Naopak, tankovanie doma rastie už niekoľko rokov po sebe. V minulom roku sa objem zvýšil o takmer 10 percent, v januári a vo februári sa nárast blíži k 15 percentám,“ priblížil Ondráček.
Vplyv pomalšieho rastu nemeckej ekonomiky
Dopravcovia sú tradične prvým indikátorom zmien vo vývoji ekonomiky. Úvod roka v štatistikách dopravy naznačil, že spomalenie rastu nemeckej ekonomiky sa začína dotýkať Slovenska aj Čiech. „V tomto roku sa oproti predchádzajúcim rokom doprava rozbehla pomalšie, čo je zrejme dané spomaľovaním ekonomického rastu v Nemecku,“ upozornil Ondráček s tým, že vidieť to, napríklad, u firiem pracujúcich pre segment automotive.
Tento trend pre dopravcov podľa DKV Euro Service zatiaľ nepredstavuje zásadné ohrozenie. Na spomaľujúci rast ekonomiky sú totiž dopravcovia pripravení vďaka redukciám vozidiel, k čomu ich viedol hlavne nedostatok vodičov.
V medziročnom porovnaní oproti vlaňajšiemu januáru zákazníci spoločnosti obmedzili vozový park zhruba o 10 percent. Dopravcovia majú v súčasnosti dostatok zákaziek na krátke vzdialenosti a ak budú slovenská a nemecká ekonomika stabilné, budú v tomto režime fungovať naďalej.
Následky možnej krízy
„V prípade krízy je pravdepodobné, že budú nútení opäť začať jazdiť aj na dlhých trasách cez celú Európu. Vzhľadom na súčasné veľmi nízke marže pri diaľkovej preprave, ktoré stlačila najmä konkurencia z východu, budú dopravcovia potrebovať intervencie štátu,“ tvrdí Ondráček. Napríklad, v podobe zníženia spotrebnej dane alebo zavedenia vratiek spotrebnej dane pre dopravcov. „Pri daniach, aké dopravcovia v súčasnosti odvádzajú, ich môže ďalšia kríza vážne poškodiť, prípadne až zlikvidovať,“ dodal Ondráček.