Súčasný prevádzkovateľ mýtneho systému by sa podľa Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) v budúcnosti nemal nijakým významnejším spôsobom spolupodieľať na fungovaní nového mýta a naďalej tak profitovať z verejných financií.
Ako informoval predseda únie Stanislav Skala, súkromná spoločnosť SkyToll, a. s., dlhodobo profitovala zo zmluvy o výbere mýta, ktorú podpísali nominanti Smeru – SD a ktorá bola „celkom zjavne nevýhodná pre Slovenskú republiku„. Zároveň pripomenul, že to napokon konštatoval aj Najvyšší kontrolný úrad SR.
Prevádzka mýta aj bez siete mýtnych brán
„V súčasnosti existujúce technológie umožňujú prevádzku mýta aj bez použitia siete mýtnych brán. Preto očakávame, že štát transparentne vysvetlí nevyhnutnosť používania týchto zastaraných technológií,” uviedol Skala v súvislosti s tým, že budúci Mýtny úrad, ktorý má spravovať nový mýtny systém, by mal využívať infraštruktúru vo vlastníctve súčasného prevádzkovateľa mýta.
Slovensko chce národný mýtny systém prevádzkovať efektívnejšie, európske mýto má začať fungovať v roku 2023
UNAS vzhľadom na mimoriadnu citlivosť trvajúceho tendra na vybudovanie mýtneho systému vyzval kompetentných, aby zvýšili informovanosť verejnosti o podmienkach spolupráce súkromných spoločností pri výbere mýta, ako aj o spôsobe a rozsahu ich finančnej participácie na verejných zdrojoch získaných z mýta.
Štát chce mýto prevádzkovať sám
Spoločnosť Skytoll počas tohto týždňa potvrdila záujem o pokračovanie prevádzky mýtneho systému na Slovensku s tým, že záujem musí byť obojstranný. „Z vyjadrení ministerstva dopravy a výstavby a NDS vyplýva, že sa o obojstrannom záujme hovoriť nedá. K účasti SkyTollu na prebiehajúcich súťažiach sa naša spoločnosť nebude vyjadrovať,“ uviedol pre agentúru SITA manažér pre komunikačnú stratégiu a PR v SkyTolle Anton Bódis.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) zopakoval, že štát nechce, aby bolo mýto ďalej prevádzkované ako služba, ale chce ho prevádzkovať sám. „Sľubujeme si od toho významne nižšie náklady a významne férovejšie podmienky pre dopravcov. Chceme mať systém pod kontrolou,“ povedal minister. Za hlavnú úlohu po svojom nástupe do funkcie označil pokračovanie výberu mýta. Národné mýto bude podľa Doležala vytvárať istú protiváhu medzinárodnému, známemu ako Európska služba elektronického výberu mýta (EETS), a poskytovať nadštandardné služby pre cestných dopravcov na Slovensku.