Oprava vyše 23-kilometrového úseku medzi Šarišským Štiavnikom a Vyšným Komárnikom trvala od apríla 2015 a stála vyše 16,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty.
Spoločnosť Skanska SK, a.s. ako zhotoviteľ prác na štátnej ceste prvej triedy I/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce v okrese Svidník ukončila rekonštrukciu tohto tranzitného ťahu v smere na Poľsko. Agentúru SITA o ukončení prác informovala špecialistka komunikácie spoločnosti Skanska SK Mária Halašková.
Investorom rekonštrukcie bola Slovenská správa ciest (SSC), ktorá projekt financovala cez Európsky fond regionálneho rozvoja, Operačný program Doprava a zo štátneho rozpočtu.
Náklady na opravu zvýšila zmena technického riešenia stavby
SSC v auguste vo vestníku verejného obstarávania informovala, že náklady na rekonštrukciu cesty oproti pôvodnej zmluvnej cene 15,49 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (18,59 mil. eur s daňou) vzrástli o vyše milión eur na 16,51 mil. eur bez DPH (19,82 mil. eur vrátane dane).
SSC zdôvodnila dodatočné zvýšenie ceny zmenou technického riešenia stavby. Predpokladaná cena prác predstavovala 15,93 mil. eur bez dane (19,12 mil. eur s daňou). Cestári uzavreli zmluvu o dielo so spoločnosťou Skanska SK, a. s. v marci minulého roka. Samotná výstavba sa realizovala od apríla 2015 a z pôvodných 14 mesiacov sa predĺžila na 18 mesiacov.
Cesta štátnej ceste I. triedy I/73 Šarišský Štiavnik – Hunkovce má strategickým význam pre medzinárodnú dopravu zo severu na juh krajiny a pre Slovensko je dôležitou spojnicou s Poľskom cez hraničný prechod Vyšný Komárnik. Zaradená je do medzinárodného cestného ťahu E 371 a do siete transeurópskych magistrál.
Stavebné a bezpečnostné opatrenia majú znížiť nehodovosť
Kvôli nárastu ťažkej nákladnej dopravy daný úsek nespĺňal parametre štátnej cesty I. triedy a nezabezpečoval plynulú, bezpečnú a bezkolíznu premávku. Predmetom rekonštrukcie preto boli stavebné a bezpečnostné opatrenia na zníženie nehodovosti a oprava nevyhovujúceho stavu vozovky.
Ako spresnil oblastný manažér závodu Cesty, mosty Skanska SK Ivan Gajdoš, v miestach nevyhovujúceho stavebno – technického stavu vozovky prišlo k jej zosilneniu, ako i kompletnej rekonštrukcii vrátane výmeny nevhodného podložia a sanácie zosuvov.
Čiastočne sa upravilo aj smerové a výškové vedenie trasy v nevyhnutných úsekoch, osadili sa nadštandardné zvislé dopravné značenia zväčšených rozmerov s reflexnou povrchovou úpravou a nové bezpečnostné zariadenia. „Opravy sa týkali aj jedenástich mostných objektov a chodníkov v dotknutých obciach.
Práce na ceste trvali nepretržite sedem dní v týždni
Vykonala sa takisto úprava vodného režimu cesty, usmernenie povrchových vôd, vydláždenie priekop, úprava priepustov a preložka uzlového telekomunikačného kábla,“ dodal Gajdoš.
Práce na viac ako 23-kilometrovom úseku boli rozdelené na šesť častí od Šarišského Štiavnika po Vyšný Komárnik. Ako uviedol hlavný stavbyvedúci Ľubomír Slimák zo spoločnosti Skanska, na stavbe sa pracovalo nepretržite sedem dní v týždni.
„Položili sme približne 100 000 ton asfaltových zmesí a využili 14 000 metrov kubických spevneného kameniva. Prácu navyše predstavovala výmena neúnosných podloží a dodatočné pyrotechnické prieskumy, pri ktorých sme dvakrát narazili na nevybuchnutú muníciu z čias 2. svetovej vojny,“ dodal.
Stavba bola špecifická aj svojím umiestnením, z ktorého pramenilo najväčšie riziko – hustá medzinárodná kamiónová doprava. Podľa štatistiky Slovenskej správy ciest prešlo každý deň cestou len jedným smerom zhruba dvetisíc kamiónov. Niektoré úseky sa realizovali za plnej premávky systémom čiastočných uzávierok.