Minister dopravy Arpád Érsek by mal podľa liberálov verejnosti tiež predstaviť plán rozvoja železničnej dopravy na Slovensku, zároveň žiadajú jej liberalizáciu nielen na troch avizovaných úsekoch.
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) v súvislosti s viacerými problémami v osobnej železničnej doprave v poslednom období vyzvala ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby odvolal generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK). Minister by mal verejnosti tiež predstaviť plán rozvoja železničnej dopravy na Slovensku a liberáli zároveň žiadajú jej liberalizáciu nielen na troch avizovaných úsekoch.
„Máme Strategický plán rozvoja dopravy do roku 2030, v ňom však nenájdete žiadne konkrétne body, čo treba urobiť a kedy. Chceme vedieť, čo v priebehu desiatich rokov chce minister urobiť s infraštruktúrou, ktorú chce nechať, ktorú chce vyradiť, prioritne určiť na osobnú a nákladnú dopravu,“ povedal v stredu na brífingu poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Minister dopravy by mal tiež informovať, čo bude ďalej s plánovanou dopravnou autoritou, ktorá by mala z úrovne štátu objednávať vlakovú aj autobusovú dopravu vo verejnom záujme.
IC vlaky a bezplatná preprava – záťaž pre ZSSK
Poslankyňa a podpredsedníčka SaS Jana Kiššová upozornila, že politické rozhodnutia o obnovení IC vlakov a zavedení bezplatnej prepravy finančne zaťažilo ZSSK. „Kumulácia týchto finančných dopadov sa prejavuje na neschopnosti modernizovať vlakovú prepravu a zabezpečiť už nielen dostatočný komfort prepravy pre ľudí, ale dokonca aj neschopnosť zabezpečiť potrebnú minimálnu bezpečnosť a vyhovujúci technický stav,“ uviedla Kiššová.
Za problém označila aj neprofesionálne politické nominácie v železničnej doprave, pričom daňou za vlaky zadarmo je ich technický stav. „Úlohou ZSSK je zabezpečiť komfortnú, pohodlnú a hlavne bezpečnú dopravu. Vidíme, že si svoju hlavnú úlohu neplní. Politickými rozhodnutiami sa takýto cieľ naplniť nepodarí,“ dodala poslankyňa.
Požiare rušňov, roztrhnutý vlak, strhnuté vedenie
Za posledné dva týždne vzniklo v železničnej doprave šesť nehôd. Išlo napríklad o roztrhnutý vlak, strhnuté trakčné vedenie či požiare v rušňoch. V utorok vznikol požiar lokomotívy a prvého vozňa vo vlaku v úseku Galanta – Šaľa. Cestujúci museli v panike opustiť vlak a ísť pešo po koľajniciach. „Všetky tieto nehody sú dôsledkami zanedbanej údržby vlakov, rušňov, vagónov ZSSK. Kvalita dopravných služieb na Slovensku tak dosiahla svoje dno. Namiesto okamžitých riešení v takejto situácii vyzýva minister naďalej ľudí, aby presadli do vlaku,“ povedal Ivan.
Odstraňujú následky požiaru vlaku
Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy nevidí dôvod na odstúpenie zo svojej funkcie, informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková s tým, že nie je si vedomý žiadneho pochybenia. ŽSR intenzívne pracujú na odstránení následkov utorkového požiaru vlaku v úseku Galanta – Šaľa. Ako v stredu spoločnosť informovala, po uhasení požiaru nasadili maximálny počet zamestnancov a špeciálnej techniky, ktorí nepretržite pracujú na oprave vážne poškodenej železničnej infraštruktúry.
Doprava bola úplne prerušená vyše dve hodiny
„Elektromontéri Oblastného riaditeľstva ŽSR Trnava musia opraviť poškodený kotevný drôt, zdvihnúť a upevniť nosné lano, ako aj ďalšie dôležité súčasti trakčného vedenia zhruba na dvojkilometrovom úseku. Na mieste pracuje maximálny počet ľudí aj techniky, ako dovoľujú technologické postupy,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Zatiaľ nie je možné uviesť, dokedy oprava potrvá, ani aké celkové finančné náklady si vyžiada.
Vlaky jazdia po druhej koľaji obojsmerne
Požiar zrýchleného vlaku REX 1877 podľa ŽSR ohlásil rušňovodič v utorok o 18:18. Na mieste zasahovali hasiči Hasičského a záchranného zboru Šaľa. Železničná doprava v danom úseku bola úplne prerušená do 20:30 a z bezpečnostných dôvodov aj vypnuté trakčné vedenie na oboch koľajách. Železničná doprava v úseku Galanta – Šaľa bola obnovená od 20:30, vlaky však jazdia po druhej traťovej koľaji obojsmerne.