Sadzby mýta za užívanie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy mierne vzrastú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cesty
Ilustračné foto: SITA/Jana Birošová.

Dôvodom zvýšenia mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka o 0,001 až 0,005 eura je to, že medziročná miera inflácie meraná harmonizovaným indexom spotrebiteľských cien v septembri dosiahla hodnotu 1,8 %.

BRATISLAVA 13. decembra (SITA) – Sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj ciest prvej triedy pre vozidlá nad 3,5 tony od začiatku budúceho roka mierne vzrastú. Dôvodom zvýšenia mýtnych sadzieb o 0,001 až 0,005 eura je to, že medziročná miera inflácie meraná harmonizovaným indexom spotrebiteľských cien v septembri dosiahla hodnotu 1,8 %.

Vláda v stredu schválila príslušnú zmenu nariadenia o spôsobe výpočtu mýta, o výške sadzby mýta a o systéme zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.

Príjmy z výberu mýta by sa mali zvýšiť ročne o štyri milióny eur

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) predpokladá, že príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) z výberu mýta sa v rokoch 2018 až 2020 zvýšia ročne o 4 mil. eur. Tento pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy je už zohľadnený v rozpočte verejnej správy na roky 2018 – 2020 v rámci plánovaných príjmov NDS.

Výdavky na implementáciu zmeny nastavenia geomodelu v objeme 830 tis. eur budú mať podľa rezortu dopravy negatívny vplyv na rozpočet NDS v tomto roku a sú už v ňom tiež zohľadnené.

Diaľnice - autá
Náklady cestných dopravcov za úhradu mýta sa zvýšia. Ilustračné foto: pixabay.com.

Zvýšenie nákladov dopravcov sa podľa rezortu nedá objektívne vyčísliť

„Zvýšením sadzieb mýta bude v konečnom dôsledku dochádzať k zvýšeniu nákladov dopravcov za úhradu mýta. Zvýšenie týchto finančných nákladov nie je možné vzhľadom na rozsah dotknutých subjektov objektívne vyčísliť,“ informovalo ministerstvo dopravy a výstavby v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.

Náklady podľa rezortu závisia od veľkosti podnikateľských subjektov, teda od toho, koľko ich používaných vozidiel podlieha spoplatneniu mýtom a tiež aj od druhu spoplatňovanej pozemnej komunikácie, ktorú využívajú, keďže mýtne sadzby sú diferencované aj podľa kategorizácie pozemných komunikácií.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) nesúhlasila so zvýšením sadzieb mýta, Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia nemalo žiadne pripomienky.

Výška sadzieb mýta sa upravuje každoročne k 1. januáru nasledujúceho roka. Ilustračné foto: SAD Prešov.

Výška sadzieb mýta sa upravuje každoročne k 1. januáru

Výška sadzieb mýta sa podľa zákona o výbere mýta upravuje aj o harmonizovaný index spotrebiteľských cien v medziročnom porovnaní k septembru predchádzajúceho kalendárneho roka zverejňovaný Štatistickým úradom SR. Výška sadzieb mýta sa upravuje každoročne, a to vždy k 1. januáru nasledujúceho kalendárneho roka a zaokrúhľuje sa na tri desatinné miesta nahor.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosťVláda SR