Na dobudovanie nezrealizovaných dopravných projektov chýba ešte vyše 47 miliárd eur. Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) to zistil pri kontrole zameranej na roky 2014 až 2021.
V cestnej doprave zostáva investovať ešte 23 miliárd eur, v železničnej 22,6 miliardy eur a vo vodnej 1,7 miliardy eur. Ako inštitúcia v piatok informovala, kľúčom k lepšiemu financovaniu v sektore dopravy je viaczdrojové financovanie projektov.
Dobrá dopravná infraštruktúra láka investorov, no doprava nie je len vôňa asfaltu, Hegerova vláda má jasné ciele
„Vytvorenie účelového fondu na udržateľné financovanie strategických dopravných projektov je jedinou cestou smerujúcou k reálnemu napĺňaniu záväzkov, ktoré má Slovensko voči svojim občanom i európskemu spoločenstvu,“ tvrdí predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.
Riskujeme dlh nad 50 miliárd eur
„Bez fondu, ktorý by dokázal generovať peniaze z viacerých verejných zdrojov, bude rozvoj a modernizácia železničnej či cestnej infraštruktúry len na papieri a investičný dlh sa čoskoro dostane nad 50 miliárd eur,“ dodal.
Strategický rozvoj dopravy podľa kontrolórov zostal do veľkej miery len na papieri. Dokumenty, ktoré od roku 2005 vypracovali vlády, síce na seba logicky nadväzovali, ich ambiciózne ciele boli splnené len čiastočne.
Sotva pätina zrealizovaných projektov
Z 231 projektov spracovaných v Stratégii rozvoja dopravy na Slovensku z roku 2014 (fáza I do roku 2020, fáza II do roku 2030), v ktorých dominuje cestná doprava, sa podarilo zrealizovať zatiaľ 38, čo je necelých 17 percent. Projekty zamerané na ekologickejšiu železničnú dopravu tiež zaostávajú. Plnenie stratégie sa zlepšilo až v posledných rokoch prijatím metodiky priorizácie cestnej a železničnej dopravy.
Stav verejnej dopravy vyháňa ľudí do áut, vlaky by mali byť pre ministerstvo dopravy prioritou
Problémom je aj spôsob riadenia projektov
Prierezová kontrola overila spracovanie a najmä napĺňanie nastavených strategických cieľov pre cestnú, železničnú a vodnú dopravu. Hlavným problémom rozvoja dopravy je nedostatok financií a spôsob, ako sú projekty riadené.
Kľúčové národné dopravné aktivity sú vo veľkej miere financované z európskych fondov, ktoré sú limitované rokom 2023. Európska únia totiž v novom období neplánuje podporovať rozvoj cestnej infraštruktúry.