Vláda má vyčleniť na prvú etapu rekonštrukcie Hlavnej stanice v Bratislave takmer tri milióny eur. Po pridelení peňazí vznikne priestor na využitie vlastných zdrojov Železníc Slovenskej republiky na rekonštrukciu stanice.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) v najbližších dňoch požiada rozpočtovým opatrením Ministerstvo financií SR o zdroje na rozvoj dopravnej infraštruktúry pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Vláda má vyčleniť na prvú etapu rekonštrukcie Hlavnej stanice v Bratislave takmer tri milióny eur.
„Po pridelení týchto peňazí vznikne priestor na využitie vlastných zdrojov ŽSR, ktoré bude následne možné použiť na rekonštrukciu Hlavnej stanice v Bratislave. Celý tento proces prebehne v takom čase, aby žiadnym spôsobom nebrzdil opravu hlavnej stanice,“ informovala agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Najviac peňazí má ísť na obnovu prístavby
ŽSR informovali, že obstarávanie prvej časti rekonštrukcie Hlavnej stanice v Bratislave sa už začalo. Celkové predpokladané náklady sú 2,85 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. „Najväčšia časť financií má ísť na rekonštrukciu plechovej prístavby k historickej budove hlavnej stanice. Realizačné práce predpokladáme v priebehu šiestich mesiacov,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Prípadná druhá etapa rekonštrukcie hlavnej stanice je podľa nej v tejto chvíli predčasná otázka.
Čakáreň a podchod pre cestujúcich
Železnice na hlavnej stanici vynaložili na rekonštrukciu bývalej reštaurácie na čakáreň a prebudovanie bývalého batožinového podchodu na podchod pre cestujúcich s výťahmi zhruba 2,3 mil. eur. Čakáreň by mala byť odovzdaná do používania v tomto mesiaci a podchod do konca tohto roka, mali by tak byť vyriešené dva z najväčších problémov na hlavnej stanici.
Vzhľad stanice sa výrazne zmení
Vládou avizované finančné prostriedky podľa rezortu dopravy prispejú k výraznej zmene vizuálnej stránky stanice, napríklad, okná, dvere, fasády, opláštenie, dlažby, osvetlenie, informačný systém. „Po tejto rekonštrukcii bude mať hlavná stanica už na prvý pohľad úplne inú tvár. Jej celkový charakter do budúcna a prípadné ďalšie plánované zmeny budú závisieť od dvoch faktorov: postavenia a významu tejto stanice z pohľadu koľajovej dopravy nielen v Bratislave, ale aj mimo nej, a od financií,“ uviedla Ducká.
Odpoveď na prvú otázku by mala dať štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá posúdi možnosti hlavnej stanice do budúcna. „Už dnes je však jasné, že hlavná stanica má svoje dopravné a najmä technicko-teritoriálne obmedzenia,“ dodala hovorkyňa ministerstva dopravy.
Rekonštrukcia má trvať do začiatku MS v hokeji
Premiér Peter Pellegrini informoval 28. augusta, že vláda vyčlení peniaze na prvú etapu rekonštrukcie Hlavnej stanice v Bratislave. Rekonštrukcia by podľa neho mala byť dokončená pred začiatkom Majstrovstiev svete v ľadovom hokeji v máji 2019. Predseda vlády povedal, že s prácami by sa malo začať hneď po tom, ako ŽSR ukončia verejné obstarávanie na zhotoviteľa.
Hlavné mesto SR Bratislava ešte v roku 2015 zrevitalizovalo Predstaničné námestie, ktoré patrí do jeho vlastníctva. Za viac ako dva milióny eur vtedy odstránilo stánky, umiestnilo v okolí stanice nové lavičky, odstránilo vonkajšiu reklamu a opravilo zastávky mestskej hromadnej dopravy.