Výnosy z predaja diaľničných známok v minulom roku vzrástli medziročne o 5,1 percenta, resp. o 3,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Príjmy z predaja elektronických diaľničných známok (eDZ) v roku 2018 dosiahli 76,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (91,56 mil. eur vrátane DPH). V porovnaní s rokom 2017 vzrástli o 5,1 %, resp. o 3,7 mil. eur bez DPH.
Ako Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) v pondelok informovala, vlani bolo predaných spolu 4,46 milióna diaľničných známok, čo je medziročne viac o 3,7 %, alebo o 160 tisíc kusov.
Najväčší príjem z ročných známok
„Najväčší príjem bol opäť z ročných diaľničných známok. S výškou takmer 46,47 mil. eur bez DPH tvorili až 61 % celkového príjmu z predaja. Najsilnejšími mesiacmi v príjme boli pritom tradične január a čiastočne aj február 2018 s hodnotou spolu 38,75 mil. eur bez DPH, čo tesne presahuje polovicu príjmu za celý rok 2018,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Príjmy z predaja desaťdňových známok vlani dosiahli 22,85 mil. eur (podiel 30 %) a z predaja 30-dňových známok 6,98 mil. eur bez DPH (podiel 9 %).
O desaťdňové známky najväčší záujem
Podľa typu stále vedú desaťdňové známky s predajom 2,743 mil. kusov (podiel 62 %). „Ich číslo stále rastie aj vďaka zahraničným dovolenkárom, pretože o tento typ diaľničnej známky majú motoristi záujem predovšetkým počas letných prázdnin, kedy ich predaj kulminuje spolu s 30-dňovými známkami,“ priblížila Michalová.
Minulý rok bolo tiež predaných 1,115 mil. kusov ročných známok (podiel 25 %) a 598,3 tis. 30-dňových známok (podiel 13 %).
Nákup najmä na obchodných miestach
„Motoristi stále najviac využívajú nákup elektronickej diaľničnej známky na obchodných miestach, predalo sa tam 63 % (2,826 mil. kusov) všetkých predaných diaľničných známok. Internetovým predajom bolo realizovaných približne 33 % diaľničných známok (1,451 mil. kusov),“dodala Michalová. Zvyšné 4 % známok boli predané cez mýtomaty (99,5 tis. kusov, 2,2 %) a mobilnú aplikáciu (80,9 tis. kusov, 1,8 %).