Premrhali sa takmer dva roky odvtedy, ako boli signalizované meškania na stavbe, uviedol riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.
Pre výstavbu problematického úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové, podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislava Cenkého v súčasnosti už neexistuje dobré riešenie.
Premrhali sa podľa neho takmer dva roky odvtedy, ako boli signalizované meškania na stavbe a Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) a Ministerstvo dopravy a výstavby SR mali začať aktivity s cieľom buď vykonania nápravy alebo vyvodenia dôsledkov.
Riaditeľ IDH to uviedol pre agentúru SITA v súvislosti s rozhodnutím vlády, ktorá v stredu schválila návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka na riešenia súčasnej situácie výstavby uvedeného úseku D1, a to vo forme návrhu dohody o ukončení zmluvy o dielo medzi NDS a taliansko-slovenským združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s.
Otázna konečná cena dohody
„Dnes nie je známe, aká je finálna cena tejto dohody. To, že zhotoviteľ bez zbytočných prieťahov zo stavby odíde, neznamená v tomto momente nič zásadné. Nenaznačuje to dokonca ani predpokladaný termín dokončenia stavby,“ upozornil Cenký.
Nový zhotoviteľ podľa šéfa IDH s vysokou pravdepodobnosťou tiež nepreberie záväzok dokončiť stavbu bez toho, aby si preveril nielen v akom stave je stavba a kvalita odovzdanej časti, ale tiež je otázne, podľa akej stavebnej dokumentácie bude nový zhotoviteľ pokračovať v stavbe. Či bude pokračovať v dokumentácii, pracovných a technologických postupoch starého zhotoviteľa, alebo bude potrebovať čas na spracovanie novej dokumentácie.
Veľká administratíva zmien
Stavba sa realizuje podľa tzv. „žltého FIDIC-u: Naprojektuj a postav!“. „Projektuje sa počas výstavby a všetky zmeny oproti súťažnému zadaniu prechádzajú obrovským administratívnym aparátom – dozor, hlavný inžinier stavby, riaditeľ odboru výstavby, investičný námestník, poradcovia, cenový odbor, prevádzkový odbor, právny odbor, odbor majetkovo-právneho vysporiadania, odbor financovania z prostriedkov EÚ až po špeciálny stavebný úrad , ktorý schvaľuje stavebne povolenie, respektíve legalizuje všetky zmeny,“ poznamenal Cenký. Takýchto otázok podľa neho bude v projekte viac.
Treba sa podľa riaditeľa IDH tiež pozrieť na maximálne zmluvné pokuty, ktoré je možné zhotoviteľovi podľa zmluvy vyrúbiť a aká bude hodnota ústupkov za to, že sa bez problémov a prieťahov zbalí a odíde zo stavby. „Táto kauza má však širší rozmer, na ktorý sme nedávno upozorňovali – ohrozuje tiež záväzok vlády hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom,„ dodal Cenký.
Úsek mal byť hotový v tomto roku
Úsek D1 v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019. Práce však oproti plánu už teraz meškajú približne rok. Zmluvná cena výstavby predstavuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 mil. eur vrátane DPH).
Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto diaľničnú stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023, dokedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.