Na stavbe budúcej najdlhšej slovenskej estakády na vyše deväťkilometrovom úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna pripravujú vysúvanie segmentov v druhom smere než doteraz, a to do Lučenca.
Musia prispôsobiť spôsob a techniku stavby
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala o viditeľnom progrese aj na zvyšných mostoch spomínaného úseku R2 v okresoch Detva a Lučenec. Stavbári dokončujú piliere, ukladajú výstuže a vykonávajú betonáž.
Estakáda ako dominanta stavby bude dlhá 4 374 metrov, je rozdelená na osem dilatačných celkov budovaných technológiou mostnou výsuvnou skružou, letmej betonáže a technológiou postupného výsuvu nosnej konštrukcie.
Úsek R1 pri Banskej Bystrici po opätovnom vyhodnotení napokon vybudujú spoločnosti Doprastav a Metrostav DS
„Kým v prvej etape prebiehal výsuv 13 segmentov od pomyselného stredu mosta na smer do Zvolena v 2-percentnom stúpaní, aktuálne budú vysúvané segmenty v opačnom smere a v 2-percentnom klesaní,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Mostní experti musia tomuto faktu prispôsobiť spôsob a techniku stavby, pretože kým nosná konštrukcia nebude mať na podpere dostatočný prítlak, bude potrebné pri výsuve konštrukciu brzdiť – pomocou sústavy dutých valcov a predpínacích tyčí.
Práce na mostoch rozostaveného úseku
„Nosná konštrukcia sa vysúva v združenom priereze, čo znamená, že každý zo segmentov sa vysúva v plnej šírke mostu, teda 27,5 metra. Na častiach, ktoré sú už vysunuté, začali práce na realizácii príslušenstva,“ priblížila hovorkyňa diaľničiarov.
Postupne bude prebiehať montáž ríms, izolácií, asfaltových a betónových vrstiev, zábradlí či zvodidiel a protihlukových stien.
Rýchlostná cesta R1 sa môže predĺžiť, je to dôležitý dopravný projekt v banskobystrickom regióne
Na mostoch rozostavaného úseku R2 Kriváň – Mýtna kladú tyčové prefabrikáty, pokračujú práce na nosnej konštrukcii, na vonkajších a vnútorných rímsach estakády na konci úseku a realizujú posledné piliere estakád. Na budúcej rýchlostnej ceste aktuálne pokračujú zemné práce, odkop materiálu a príprava násypov.
Výstavba sa predĺžila do júna 2025
„Okrem toho sa osádzajú prefabrikované betónové dielce na oporných múroch, na ktorých sa takisto realizujú i zemné práce,“ dodala Žgravčáková.
Výstavba úseku R2 Kriváň – Mýtna trvá od jari 2020, teda viac ako tri a pol roka. Po predĺžení lehoty výstavby na viac ako päť rokov by ju mali dokončiť v júni 2025, pôvodne to malo byť v marci 2024.
ÚHP súhlasí so závermi štúdie o možnostiach severojužného cestného prepojenia, termín dokončenia výstavby sa posunie
Dôvodom meškania s ukončením stavby je posunutie dvoch míľnikov – začatia zakladania mostov a ukončenia ich nosnej konštrukcie. Zhotoviteľom stavby R2 Kriváň – Mýtna je združenie stavebných spoločností Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CS.
Suma vzrástla na 250 miliónov eur bez dane
Cestu sa zaviazali vybudovať pôvodne za viac ako 232 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), odvtedy zmluvná cena po dodatku k zmluve číslo 8 podľa údajov v Centrálnom registri zmlúv vzrástla zatiaľ takmer na 250 miliónov eur bez dane. Náklady na túto stavbu tak doteraz vzrástli skoro o 18 miliónov eur bez dane, alebo o necelých 8 %.
Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami sa stavia už polstoročie, Ficova vláda sľubuje urýchliť výstavbu ciest
Začiatok úseku R2 Kriváň – Mýtna nadväzuje na sprevádzkovaný úsek R2 Pstruša – Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý motoristi využívajú od decembra 2022.
Trasa R2 vedie v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského rudohoria, Poľany a Javoria. Motoristi po dostavbe získajú diaľničné spojenie z Bratislavy až po Lučenec. Moderná štvorprúdovka odľahčí okolité obce i cestu prvej triedy od tranzitnej dopravy.