Práce na stavbe R2 Kriváň - Mýtna opäť pokročili, časti na estakáde budú vysúvať už v smere na Lučenec

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
úsek R2 Kriváň - Mýtna .jpg
Stavba úseku R2 Kriváň - Mýtna. Foto: FB, www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Na stavbe budúcej najdlhšej slovenskej estakády na vyše deväťkilometrovom úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna pripravujú vysúvanie segmentov v druhom smere než doteraz, a to do Lučenca.

Musia prispôsobiť spôsob a techniku stavby

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala o viditeľnom progrese aj na zvyšných mostoch spomínaného úseku R2 v okresoch Detva a Lučenec. Stavbári dokončujú piliere, ukladajú výstuže a vykonávajú betonáž.

Estakáda ako dominanta stavby bude dlhá 4 374 metrov, je rozdelená na osem dilatačných celkov budovaných technológiou mostnou výsuvnou skružou, letmej betonáže a technológiou postupného výsuvu nosnej konštrukcie.

„Kým v prvej etape prebiehal výsuv 13 segmentov od pomyselného stredu mosta na smer do Zvolena v 2-percentnom stúpaní, aktuálne budú vysúvané segmenty v opačnom smere a v 2-percentnom klesaní,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Mostní experti musia tomuto faktu prispôsobiť spôsob a techniku stavby, pretože kým nosná konštrukcia nebude mať na podpere dostatočný prítlak, bude potrebné pri výsuve konštrukciu brzdiť – pomocou sústavy dutých valcov a predpínacích tyčí.

Práce na mostoch rozostaveného úseku

„Nosná konštrukcia sa vysúva v združenom priereze, čo znamená, že každý zo segmentov sa vysúva v plnej šírke mostu, teda 27,5 metra. Na častiach, ktoré sú už vysunuté, začali práce na realizácii príslušenstva,“ priblížila hovorkyňa diaľničiarov.

Postupne bude prebiehať montáž ríms, izolácií, asfaltových a betónových vrstiev, zábradlí či zvodidiel a protihlukových stien.

Na mostoch rozostavaného úseku R2 Kriváň – Mýtna kladú tyčové prefabrikáty, pokračujú práce na nosnej konštrukcii, na vonkajších a vnútorných rímsach estakády na konci úseku a realizujú posledné piliere estakád. Na budúcej rýchlostnej ceste aktuálne pokračujú zemné práce, odkop materiálu a príprava násypov.

Výstavba sa predĺžila do júna 2025

„Okrem toho sa osádzajú prefabrikované betónové dielce na oporných múroch, na ktorých sa takisto realizujú i zemné práce,“ dodala Žgravčáková.

Výstavba úseku R2 Kriváň – Mýtna trvá od jari 2020, teda viac ako tri a pol roka. Po predĺžení lehoty výstavby na viac ako päť rokov by ju mali dokončiť v júni 2025, pôvodne to malo byť v marci 2024.

Dôvodom meškania s ukončením stavby je posunutie dvoch míľnikov – začatia zakladania mostov a ukončenia ich nosnej konštrukcie. Zhotoviteľom stavby R2 Kriváň – Mýtna je združenie stavebných spoločností Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CS.

Suma vzrástla na 250 miliónov eur bez dane

Cestu sa zaviazali vybudovať pôvodne za viac ako 232 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), odvtedy zmluvná cena po dodatku k zmluve číslo 8 podľa údajov v Centrálnom registri zmlúv vzrástla zatiaľ takmer na 250 miliónov eur bez dane. Náklady na túto stavbu tak doteraz vzrástli skoro o 18 miliónov eur bez dane, alebo o necelých 8 %.

Začiatok úseku R2 Kriváň – Mýtna nadväzuje na sprevádzkovaný úsek R2 Pstruša – Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý motoristi využívajú od decembra 2022.

Trasa R2 vedie v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského rudohoria, Poľany a Javoria. Motoristi po dostavbe získajú diaľničné spojenie z Bratislavy až po Lučenec. Moderná štvorprúdovka odľahčí okolité obce i cestu prvej triedy od tranzitnej dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva Žgravčáková
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť