Cieľom novely zákona o organizácii pracovného času v doprave je harmonizovať európske právo s národným právom v oblasti organizácie pracovného času zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave. Poslanci neskôr pristúpili k prerokovaniu novely zákona o diaľničnej známke v druhom čítaní. Pokuty za jazdu po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest bez elektronickej diaľničnej známky sa majú znížiť z 300 na 150 eur.
Návrhom novely zákona o organizácii pracovného času v doprave v prvom čítaní začali poslanci Národnej rady SR netradične v pondelok piaty rokovací deň deviatej schôdze. Cieľom novely, ktorú odôvodnil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpád Érsek (Most – Híd), je harmonizovať európske právo s národným právom v oblasti organizácie pracovného času zamestnancov vo vnútrozemskej vodnej doprave. Súčasťou návrhu je úprava zákonov o inšpekcii práce, o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
Poslanci neskôr pristúpili k prerokovaniu novely zákona o diaľničnej známke v druhom čítaní. Pokuty za jazdu po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest bez elektronickej diaľničnej známky sa majú znížiť z 300 na 150 eur, teda zo šesťnásobku na trojnásobok ceny ročnej známky. Prevádzkovatelia motorových vozidiel do 3,5 tony zaplatia sto eur pri úhrade pokuty do pätnástich dní. Účinnosť novely by sa mala zmeniť z navrhovaného termínu 1. októbra na 1. novembra.
„Návrh zákona sa zameriava na úpravu správnych deliktov, znižuje sa výška pokút, vypúšťa sa možnosť sankcionovať prevádzkovateľa vozidla opakovane za každý kalendárny deň. Režim rozkazného konania sa podriaďuje zásade absorpcie sankcií za správne delikty spáchané v priebehu jedného kalendárneho mesiaca,“ priblížil novelu zákona o diaľničnej známke Érsek.
Vodiči bez známky budú môcť dostať pokutu po novom raz za mesiac a nie za každý deň, ako predpokladá platný zákon. Ak vodič dostane opäť pokutu v priebehu dvanástich mesiacov a dodatočne si zakúpi diaľničnú známku, ďalšiu sankciu nebude musieť zaplatiť. Novela počíta s jednorazovou pokutou 150 eur aj spätne pre všetky tieto priestupky zaznamenané doteraz kamerovým systémom Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.
Poslanec Miroslav Ivan (SaS) spolu s kolegami predložil tri pozmeňujúce návrhy. Navrhol, aby ročné diaľničné známky platili 365 dní od zakúpenia a nielen počas kalendárneho roka, resp. do konca januára nasledujúceho mesiaca. Navrhol tiež znížiť výšku pokuty z tristo na sto eur a zrušiť povinnosť uhrádzať diaľničné známky za prípojné vozidlá.
Minister dopravy v reakcii povedal, že nemá problém s tým, aby ročná známka platila 365 dní od úhrady. Návrh na zrušenie úhrady za prípojné vozidlá je podľa neho na zváženie. „V niektorých štátoch je tento systém funkčný, v niektorých nie sú vozíky. Obytný príves tiež bude treba v tom prípade riešiť,“ povedal Érsek. Pokiaľ ide o zníženie výšky pokút, to by zatiaľ nechal v navrhovanom znení. „Našou úlohou je spustiť ten systém, aby bol funkčný. Mal by byť stopercentne funkčný,“ uviedol minister dopravy.