Polícia ročne zasahuje vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v stovkách prípadov. Ich počet výrazne vzrástol v uplynulých dvoch rokoch, v tomto zatiaľ neúplnom je už vyšší ako v celom pandemickom roku 2020.
Nárast zásahov polície
Na (ne)bezpečnosť cestovania po slovenských železniciach upriamil zvýšenú pozornosť nedávny prípad ozbrojeného útoku muža nožom na mladú ženu vo večernom rýchliku v Spišskej Novej Vsi.
Vo vybraných vlakoch posilní polícia svoje hliadky, má sa tým zvýšiť bezpečnosť cestujúcich
„Za obdobie január až september 2023 evidujeme celkom 269 rôznych zásahov Policajného zboru Slovenskej republiky (PZ SR) vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko. Za rok 2022 to bolo 406 zásahov polície,“ uviedol pre agentúru SITA Dominik Drevický z odboru komunikácie ZSSK.
Pokiaľ v rokoch 2018 a 2019 železničiari zaznamenali vo vlakoch 209 a 172 policajných zásahov, v roku 2020 ich bolo 231, v roku 2021 policajti zasahovali už 369-krát a vlani viac ako štyristokrát.
„Za nárastom prípadov zásahov polície v našich vlakoch je jednak obdobie korony, teda hlásenia a konflikty súvisiace s neprekrývaním dýchacích ciest, zvýšené monitorovanie,“ priblížil mediálny zástupca dopravcu.
Problémové linky
Rovnako s tým podľa neho súvisí aj ich snaha motivovať cestujúcich k zavolaniu polície či vlakvedúceho v prípade, ak sú vo vlaku svedkom udalostí, ktoré porušujú prepravný poriadok.
Obmedzenia zastavili vlaky v okolí Myjavy, Topoľčian, Žarnovice aj Banskej Bystrice
„Samozrejme, tiež platí – viac cestujúcich znamená viac hlásení. A za posledných desať rokov sa zvýšil počet našich cestujúcich o 40 %,“ poznamenal Drevický.
Za problémové vlaky považujú železničiari tie na linkách Poprad – Kežmarok, Košice – Moldava nad Bodvou, Humenné – Medzilaborce (momentálne je výluka), Kozárovce – Levice a Malacky – Devínska Nová Ves. V týchto vlakoch sú okrem personálu vo zvýšenej miere aj kontrolóri prepravy, zamestnanci SBS či príslušníci PZ SR.
Konflikty medzi cestujúcimi
Polícia rieši vo vlakoch ZSSK najčastejšie konflikty medzi cestujúcimi, prípadne medzi cestujúcim a vlakvedúcim, ak cestujúci nemá cestovný doklad a odmieta ho zaplatiť. V takomto prípade vlakvedúci požiada cestujúceho, aby z vlaku na najbližšej zastávke vystúpil.
„Ak cestujúci nespolupracuje, odmieta za cestovný doklad zaplatiť alebo z vlaku vystúpiť, prípadne je agresívny, vlakvedúci väčšinou privolá policajnú hliadku. Tá do vlaku nastúpi na najbližšej stanici a cestujúceho z neho vyvedie,“ vysvetlil Drevický.
Ako podotkol, čas riešenia každého incidentu je iný, platí však, že vlakvedúci sa snaží takéto problémy vyriešiť čo najskôr.
Spolupráca s políciou
Ak cestujúci alebo vlakový personál hlásia zvýšený počet konfliktov či problémov na určitej trase, dopravca zabezpečí na nej zvýšenú činnosť kontrolórmi prepravy a zamestnancami bezpečnostnej služby.
Tiež okamžite žiada o pomoc a spoluprácu políciu, ktorá mu vychádza v ústrety a zabezpečí bezpečnostné kontroly danej trate.
„Bezpečnosť vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko je pre nás prvoradá. Aj preto pripravujeme náš vlakový personál na riešenie a zvládnutie mimoriadnych situácií v rámci školení komunikačných zručností. Konkrétne absolvujú blok zameraný na zvládnutie situácií pri stretoch s konfliktnými cestujúcimi,“ pokračoval zástupca dopravcu.
Policajti intenzívnejšie hliadkujú v osobných vlakoch aj na vlakových staniciach, ide o bezpečnosť aj prevenciu
Cestujúci sa môžu obrátiť aj na políciu na bezplatnom telefónnom čísle 158. Zvyšovať bezpečnosť personálu aj cestujúcich má aj prítomnosť zamestnancov SBS vo vlakoch.
Tí sú v nočných rýchlikoch z Bratislavy do Humenného (pre dlhodobú výluku v súčasnosti iba do Strážskeho) a späť na severnej trase cez Žilinu aj v nočných rýchlikoch z Nových Zámkov do Košíc a späť na južnej trase cez Zvolen.
SBS aj v denných vlakoch
Okrem viacročného sprevádzania nočných vlakov pribudli od 1. marca tohto roka zamestnanci SBS aj v denných vlakoch, a to v piatich regiónoch, resp. uzloch – v Košiciach, Poprade, vo Zvolene, v Žiline a Bratislave. Na problémových trasách sa tu o bezpečnosť stará päť zamestnancov „esbéesky“, po jednom v každom regióne.
„Od 1. júla pribudli na základe pozitívnych ohlasov cestujúcich aj vlakvedúcich ďalší dvaja zamestnanci SBS na rizikových trasách denných vlakov v ďalších dvoch regiónoch – v Nových Zámkoch a v Humennom. ZSSK má za cieľ naďalej zvyšovať bezpečnosť vo vlakoch, a preto vidí do budúcna potenciál v ďalšom rozšírení počtu zamestnancov SBS,“ dodal Drevický.
Kontroly na hraniciach podľa dopravcov spomalili dopravu, lehoty dodávok môžu byť dlhšie
Vo všetkých nových vozňoch a ucelených vlakových súpravách sú aj kamerové systémy, ktoré pomáhajú zvýšiť bezpečnosť cestujúcich.
ZSSK zároveň pripravuje projekt osobných kamier pre svojich vlakvedúcich a očakáva, že aj to zvýši bezpečnosť cestujúcich aj personálu a potenciálnych páchateľov to odradí od neprimeraného správania sa.