Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prepravila za rok 2019 celkom 77 356 524 cestujúcich, čo znamená v porovnaní s rokom 2018 nárast o 4,8 % (v roku 2018 bolo prepravených 73 807 854 cestujúcich).
Z celkového počtu cestujúcich tvoria takmer 48-miliónov platiaci cestujúci (pre porovnanie, v roku 2018 bolo platiacich cestujúcich o niečo viac ako 46,5-milióna), čo predstavuje medziročný nárast o 2,8 %.
Počet cestujúcich, ktorí využívajú bezplatnú dopravu dosiahol 29 558 300, čo predstavuje oproti roku 2018 medziročný nárast o 8,3 %. „Slovenské vlaky sú bezpochyby stále populárnejšie,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
„Samozrejme, že vlaky i železnice majú stále mnoho, aj veľmi vážnych, problémov z minulosti, no čísla neklamú – máme stále viac cestujúcich, ktorí sú ochotní za svoju cestu zaplatiť. Najlepšie je to vidno pri IC vlakoch, ktoré predávame za plnú komerčnú cenu a ktorých frekvencia sa od roku 2017 nezmenila – rastú nám každým rokom spolu s ostatnými trasami,“ dodal Hlubocký.
Historická obnova vozového parku
Národný dopravca momentálne realizuje historicky najväčšiu obnovu vozidlového parku, o čom jasne svedčí aj fakt, že v rokoch 2016 – 2022 postupne ZSSK pribudlo a pribudne celkom 255 nových alebo modernizovaných vozidiel.
Z čoho 80 kusov tvoria hnacie koľajové vozidlá, 10 rušňov Siemens Vectron, 25 elektrických a 21 dieselmotorových jednotiek, 6 tatranských ozubnicových elektrických vozidiel a 175 kusov osobných vozňov. Hlubocký dal do pozornosti aj 86 vozňov s čičmianskym vzorom.
Ďalšou dôležitou investíciou ZSSK je výstavba troch stredísk technicko-hygienickej údržby (THÚ), ktoré do konca roka 2021 vyrastú v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom.
Železnice sľubujú čistejšie vlaky
Národný dopravca si od projektu sľubuje zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti, keďže v strediskách THÚ bude možné umývať vozidlá aj pri mínusových teplotách.
„Je jasné, že tento rast bez ďalších investícií nie je možný donekonečna. So zvýšeným záujmom cestujúcich už nestíha držať dych ani naša obnova vozidlového parku, hoci jej tempo je na historických maximách. Aby sme prepravili viac cestujúcich v komforte 21. storočia, potrebujeme buď oveľa rýchlejšie, priepustnejšie, modernejšie trate, aby sme vedeli rýchlo „točiť“ naše vlaky – v takom prípade vieme vyradiť až do 30 % našich najstarších rušňov a vozňov – alebo musíme razantne zvýšiť investície do nákupov moderných vlakov aj mimo eurofondov. Úprimne povedané, som za výrazné navýšenie investícií do infraštruktúry, ktoré pomôžu všetkým dopravcom, nielen nám. Je potrebné, aby tu bol dlhodobý plán rozvoja železničnej infraštruktúry, minimálne na 10 rokov,“ upozornil Hlubocký.
Záujem o medzištátnu prepravu prekvapil
V rámci medzištátnej prepravy cestovalo do a zo štátov susediacich so Slovenskom celkom 4,85 miliónov cestujúcich, čo v porovnaní s rokom 2018 predstavuje nárast o 12,80 %. V roku 2018 ju využilo o viac pol milióna ľudí viac.
Najčastejšie sa cestujúci prepravujú do/z Rakúska a Českej republiky. V rámci vnútroštátnej prepravy sa medzi jednotlivými samosprávnymi krajmi prepravilo spolu 21 miliónov cestujúcich.
Najviac železničnú dopravu využívajú v Bratislavskom samosprávnom kraji, kde vlak využilo 16,2-milióna cestujúcich. Nasleduje Žilinský samosprávny kraji, kde železničiari prepravili 6,7 milióna cestujúcich. Prvú trojku uzatvára Prešovský samosprávny kraj, kde vlakovú dopravu využilo 6,3-milióna cestujúcich.
Tatranská a ozubená železnica
Na tratiach tatranskej elektrickej železnice a ozubnicovej železnice sa vlakmi ZSSK v roku 2019 prepravilo spolu 3,5 milióna cestujúcich, čo je oproti roku nárast o 19,5 percenta.
Hoci vlaky národného dopravcu najčastejšie využívajú cestujúci na bežnú dopravu, napríklad do školy, do práce alebo na výlety, ZSSK ponúka aj možnosť, aby vlakom prepravili spolu so sebou aj zvieratá, bicykle, autá, motorky, trojkolky či štvorkolky, prípadne využili možnosť kuriérskej zásielky. V roku 2019 odviezla ZSSK svojimi vlakmi:
- 178 080 bicyklov (rok 2018: 164 320 bicyklov – medziročný nárast +8,4 %);
- najvyšší počet bicyklov bol prepravený vlakmi ZSSK v mesiacoch júl – august,
- najviac predaných dokladov na prepravu bicyklov bolo na relácii Bratislava – Trnava,
- 58 650 psov (rok 2018: 56 699 psov – medziročný nárast +3,4 %);
- najviac prepravených psov vlakmi ZSSK bolo v mesiacoch júl – august,
- najviac prepravených psov bolo na relácii Štrba – Štrbské Pleso,
- 20 717 vozidiel (rok 2018: 20 422 vozidiel – medziročný nárast +1,4 %), z čoho bolo:
- 18 618 áut (rok 2018: 18 415 áut – medziročný nárast +1,1 %),
- 2 099 ostatných motorových vozidiel (rok 2018: 2 007 vozidiel – medziročný nárast +4,6 %).
Linka Bratislava – Košice je najvyužívanejšia
Pokiaľ ide o vnútroštátnu diaľkovú dopravu, najviac využívanou je linka Bratislava – Košice. V rámci prímestskej a regionálnej dopravy sa cestujúci najčastejšie prepravujú na linkách Bratislava hl. st. – Leopoldov, Bratislava hl. st. – Nové Zámky a Košice – Lipany.
Z platiacich cestujúcich, ktorí disponujú zákazníckym kontom ZSSK, je cestujúcim s najvyšším počtom zrealizovaných ciest muž, ktorý za rok 2019 uskutočnil spolu 427 ciest. Za ním nasledovala žena, ktorá za rok 2019 zrealizovala 400 ciest.