Parlament schválil návrh nezaradeného poslanca Tomáša Tarabu na zmiernenie tvrdosti zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Negatívny vplyv na vodičov a prevádzkovateľov motorových vozidiel alebo jazdných súprav s hmotnosťou nad 3,5 tony mali podľa poslanca zmeny v pokutách.
Výber mýta
Taraba svoj návrh novely zdôvodnil tým, že vodiči a prevádzkovatelia vozidiel sú neprimerane prísne a viacnásobne sankcionovaní za porušenie povinností pri výbere mýta. Novela zákona zároveň zosúľaďuje problematické časti zákona o výbere mýta so zákonom o diaľničnej známke, čo má odstrániť dvojkoľajnosť pri ukladaní sankcií.
Diaľničiari po tretíkrát musia znova vyhodnotiť víťaza mýtneho tendra, súťaž trvá vyše dvoch rokov
Napríklad za priestupok sa uloží pokuta vo výške päťdesiatnásobku nedoplatku mýta, najviac 800 eur, a v blokovom konaní vo výške tridsaťnásobku nedoplatku mýta, pričom výsledná suma sa zaokrúhli na celú sumu v eurách deliteľnú piatimi, najviac do výšky 500 eur.
Výška sankcií
Ak by nebolo možné určiť výšku nedoplatku mýta, výška pokuty bude 500 eur. Výška sankcií sa tak zosúladí medzi zákonmi o výbere mýta a diaľničnej známke. Sankcie pri výbere mýta sú totiž oproti diaľničnej známke o 250 % vyššie v porovnaní maximálnych sadzieb pokút.
Kedy začne na Slovensku fungovať európske mýto? NDS tvrdí, že už onedlho a na štartovacej čiare sú štyria poskytovatelia
Za správny delikt bude sankcia od 100 eur do 600 eur. Ak by prevádzkovateľ vozidla uhradil nedoplatok mýta do 24:00 nasledujúceho dňa od porušenia povinnosti, pokutu nedostane. Za správny delikt sa uloží pokuta od 1 500 eur do 10-tisíc eur.
Táto zmena rozlíši výšku sankcii medzi prevádzkovateľom vozidla a správcom, poskytovateľom Európskej služby elektronického výberu mýta. Taktiež výška sankcie v prípade prevádzkovateľa vozidla pri výbere mýta je v maximálnej sume 10-tisíc eur vyššia oproti maximálnym sadzbám pokút pri diaľničnej známke, čo je 500 eur.