Verejná osobná lodná doprava bude aj vo verejnom záujme. Umožňuje to vládna novela zákona o vnútrozemskej plavbe, ktorú v stredu schválili poslanci. Pravidelnú vnútroštátnu verejnú osobnú lodnú dopravu bude vykonávať verejný dopravca.
Zámerom novely z dielne Ministerstva dopravy a výstavby SR je tiež rozšírenie osobitných povinností pre verejného dopravcu, určenie oprávnení dopravcu voči cestujúcim, doplnenie povinností cestujúceho v osobnej lodnej doprave. Novela nadobudne účinnosť 1. januára 2020.
Povinné údaje v prepravnom poriadku
Dopĺňajú sa tiež požiadavky na povinné údaje v prepravnom poriadku vzhľadom na vykonávanie osobnej dopravy. Na poskytovanie dopravných služieb vo verejnom záujme v osobnej doprave sa ustanovuje podmienka pre verejného dopravcu mať licenciu a byť finančne spôsobilým.
Určuje sa, kto je objednávateľom dopravných služieb vo verejnom záujme, upravuje sa pojem dopravná obslužnosť a dopĺňajú sa ustanovenia o pláne dopravnej obslužnosti a jeho obsahu ako aj o zmluve o dopravných službách.
Na trase Viedeň – Bratislava – Budapešť začala pravidelná lodná doprava pred 189 rokmi
„Návrh zavedenia výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave vychádza z analýzy vnútrozemskej vodnej dopravy so zameraním na vyplnenie priestoru a zapojenia osobnej lodnej dopravy do systému verejnej osobnej dopravy SR,“ uviedol rezort dopravy.
Ide o podporu rozvoja udržateľnej mobility na splavných vodných cestách (vodných tokoch so stanovenými plavebnými parametrami pre vodnú cestu určitej kategórie) prepojením tradičných spôsobov dopravy a ekologicky šetrných druhov dopravy s cieľom zlepšiť dostupnosť a vytvoriť koncept udržateľnej verejnej osobnej dopravy v SR.
Ekologický dopravný systém
Zlepšením dostupnosti občanov žijúcich pozdĺž splavných vodných ciest za svojimi aktivitami sa podporí posun k ekologicky šetrnému dopravnému systému.
Objednávateľ uloží pokutu od tisíc do desaťtisíc eur verejnému dopravcovi, ak vykonával verejnú vodnú dopravu bez licencie alebo porušil povinnosti ustanovené v tomto zákona alebo povinnosti vyplývajúce z medzinárodných zmlúv o vnútrozemskej plavbe, ktorými je SR viazaná.
V Bratislave chcú po dlhých rokoch obnoviť lodnú prepravu cez Dunaj
Poslanci schválili pozmeňujúci návrh Jaroslava Bašku (Smer-SD), ktorým sa mení aj zákon o cestnej doprave. Ten umožňuje uzatvoriť zmluvu na objednanie dopravných služieb aj vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča.
A to v prípade, že nie je dostatočne zabezpečená dopravná obslužnosť územia pravidelnou dopravou ani železničnou dopravou. Zároveň to má byť ekonomicky výhodnejšie ako objednanie autobusu alebo autokaru vzhľadom na nízke počty cestujúcich, odľahlosť obsluhovaného územia či dostupnosť dopravných služieb.
Trasa Šamorín – Bratislava
Vláda vzala 23. januára na vedomie informáciu ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach SR. Rezort dopravy na základe štúdie začal prípravu návrhu na zavedenie služby vo verejnom záujme pre osobnú lodnú vodnú dopravu.
Jej prevádzkou na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín – Bratislava. Odporúča sa realizovať variant počítajúci s poverením existujúceho podniku zabezpečením tejto funkcie s nákupom výkonov vo verejnom záujme, aj keď je spojený so záporným hospodárskym výsledkom a odkázaný na verejné dotácie.
Odhad nákladov je zhruba 4,8 mil. eur ročne pri pohone plavidiel na motorovú naftu, v prípade dieselelektrického pohonu 3,6 mil. eur. Predpokladaná strata by bola 4 mil. eur ročne pri vyššej hladine nákladov, resp. 2,9 mil. eur pri nižších nákladoch. Ďalšími variantmi boli nezriaďovanie národného dopravcu žiadnou formou a zriadenie národného dopravcu založením nového podniku.