Pôvodná koncepcia rekonštrukcie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou so šiestimi pruhmi a kolektormi po celej dĺžke je podľa pracovnej skupiny z dopravno-inžinierskych ako i z ekonomických dôvodov neefektívna a neopodstatnená.
Rekonštruovaná diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala mať osem pruhov v úseku Bratislava – križovatka Blatné a šesť pruhov v úseku Blatné – Trnava. Súčasťou by mali byť aj odstavné pruhy a krátky križovatkový kolektor v úseku križovatka Vajnory – križovatka Ivanka – sever. Taký je názor pracovnej skupiny dopravných inžinierov, ktorá vznikla na žiadosť šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti.
„Pôvodná koncepcia šesťpruhu s kolektormi po celej dĺžke je z dopravno-inžinierskych ako i z ekonomických dôvodov neefektívna a teda nie je opodstatnená,“ konštatuje sa v stanovisku pracovnej skupiny zverejnenom v stredu. Kolektorový návrh podľa odborníkov predstavuje kolízne riešenie najmä z hľadiska množstva kolíznych bodov a priepletov medzi súbežnou komunikáciou a telesom diaľnice.
Odborníci odporúčajú maximálne osem pruhov
Navrhovaný počet 8 jazdných pruhov na D1 odborníci pritom považujú za maximálny a neodporúčajú s vyšším počtom pruhov uvažovať ani v ďalekom výhľade. „Nie je žiaduce koncentrovať dopravu do jedného miesta, naopak, je potrebné dopravu pri vstupe do mesta rozptýliť do viacerých vstupov a dôslednejšie uplatňovať budovaný radiálno-okružný systém,“ píše sa v stanovisku.
Rozostavaná stavba križovatky Triblavina musí podľa pracovnej skupiny rešpektovať pripravenú koncepciu výstavby križovatky D4/D1 v technickom riešení a zároveň aj termínovú koordináciu. V realizácii stavby je podľa odborníkov nevyhnutné prijať opatrenia na splnenie tejto požiadavky.
Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala byť rozšírená do roku 2020
Celkovú rekonštrukciu diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou je pritom podľa pracovnej skupiny nevyhnutné realizovať do konca novembra 2020 a križovatku Triblavina vybudovať len v takom rozsahu, ktorý zabezpečí podmienky pre výstavbu D4/D1 z technického a termínového hľadiska bez obmedzenia.
Ministerstvo dopravy sa v utorok vyjadrilo, že po zverejnení stanoviska pracovnej skupiny prijme spolu s NDS finálne rozhodnutie, ktoré zabezpečí dopravu v spomínanom území. Občianske združenie (OZ) Triblavina zorganizovalo v utorok popoludní pri ministerstve dopravy zhromaždenie za výstavbu križovatky Triblavina a rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou podľa pôvodných plánov, teda s troma pruhmi a dvoma súbežnými kolektormi v každom smere.
Aktivisti tvrdia, že navrhované zmeny bez kolektorov sú v rozpore so zákonom a územným plánom, slúžia developerom, a nie obyvateľom okolitých obcí.