Od 15. marca bude pri kúpe lístka v pokladnici alebo vo vlaku zavedený poplatok za servis vo výške 1 alebo 3 eurá. Tento krok reflektuje rozdielne náklady jednotlivých predajných kanálov a pokrýva spracovanie a vydanie lístka, tlač, správu predajných systémov, technickú podporu a personálne náklady.
Najvýhodnejší je online nákup
Online nákup zostáva najvýhodnejšou možnosťou – je rýchlejší, ekologickejší a nevyžaduje dodatočné náklady, preto sa naň poplatok nevzťahuje.
„Cestujúci majú naďalej možnosť využiť rôzne digitálne kanály, vrátane SMS lístkov, ktoré zostávajú dostupné pre kategóriu osobných vlakov a TEŽ. Verejnosť o zmenách informujeme s mesačným predstihom, aby mali cestujúci dostatok času oboznámiť sa s výhodami online nákupu a dostupnými možnosťami,“ vysvetľuje generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Vlaky KISS na Valentína oslavujú svoje prvé výročie, prepravili už štyri milióny cestujúcich
ZSSK zároveň spúšťa informačnú kampaň, ktorá cestujúcim pomôže prejsť na digitálne nákupné možnosti. Cieľom je priblížiť výhody online predaja, zjednodušiť prechod na moderné formy cestovania a sprístupniť digitálne služby čo najširšiemu okruhu cestujúcich.
Ušetrenie nákladov a prispenie k ekológii
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zvyšuje dôraz na digitalizáciu svojich služieb, aby získala dodatočné výnosy, ušetrila náklady a prispela k ekológii.
Cez mobilnú aplikáciu „IDeme vlakom“ a e-shop ZSSK si môžu zákazníci naďalej zakúpiť lístky bez servisného poplatku, a to napríklad aj z pohodlia svojho domova. Nákup cez web alebo mobilnú aplikáciu nie je len finančne najvýhodnejší, ale aj ekologický a šetrí čas cestujúcim. Poplatok za servis pri nákupe lístkov v pokladniciach a vo vlakoch ZSSK zavádza s účinnosťou od 15. marca 2025.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa zdôrazňuje: „Už viac ako 45 % našich zákazníkov nakupuje lístky online, čo je dôkazom, že moderné riešenia sú cestou budúcnosti. Zavedením poplatkov za servis chceme tento trend posilniť a rozšíriť využívanie našich digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich. Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie a preto servisný poplatok nebudeme uplatňovať u seniorov pri kúpe cestovného lístka so 100 % zľavou, ľudovo povedané zadarmo.“
Výnimky poplatku
Poplatok za servis sa neuplatňuje pri kúpe cestovného lístka na 100 % zľavu pre cestujúcich od 62 rokov, pre osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S.
Deň otvorených dverí v ZSSK Akadémii priblíži záujemcom prácu rušňovodiča, dozvedia sa aj viac o duálnom vzdelávaní
Rovnako sa netýka miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, preukazov JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK, medzinárodných dokladov, kuriérnych zásielok, balíkových ponúk, autovlaku, prolongácie režijných preukazov, doplatku do 1. triedy a dobitia kreditu. ZSSK neprevádzkuje stacionárne automaty na staniciach, mobilné automaty vo vlakoch TEŽ a OŽ sú samoobslužné, a preto sa na ne poplatok nevzťahuje.
Investícia ušetrených financií
Štatistiky za posledných päť rokov jasne potvrdzujú trend digitalizácie. Mobilná aplikácia „IDeme vlakom“ vzrástla z 1,09 % na 17,32 %. E-shop na www.zssk.sk si udržuje stabilný rast, pričom jeho podiel sa zvýšil z 21,87 % na 28,35 %. SMS lístky zostávajú minoritným kanálom, ich podiel sa pohybuje medzi 0,34 % a 0,53 %. Predaj v pokladniciach dlhodobo klesá – zo 69,94 % na 47,68 %.
Digitalizácia šetrí nielen čas, ale aj a peňaženky cestujúcich, ako aj financie ZSSK. Predaj lístka v pokladnici stojí spoločnosť viac ako euro, zatiaľ čo online predaj zníži tieto náklady na menej ako 30 centov. Okrem toho digitalizácia znižuje potrebu tlače papierových lístkov a prispieva tak k ochrane životného prostredia.
„Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investujeme späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb,“ uzavrel Helexa.