Stavebné práce na výstavbe obchvatu Plavnice v Staroľubovnianskom okrese pokračujú podľa harmonogramu. Ich ukončenie tam očakávajú v polovici tohto roka.
Informoval o tom agentúru SITA Martin Guzi z komunikačného odboru Slovenskej správy ciest (SSC). Cena výstavby, ktorá sa vlani navýšila z pôvodných takmer 34 miliónov eur vrátane DPH na 36 miliónov eur, je zatiaľ stále aktuálna.
Práce začali ešte v marci 2020
S prácami na preložke cesty prvej triedy I/68 a obchvate sa začalo v marci 2020, realizujú ich spoločnosti Eurovia SK a Doprastav. Slovenská správa ciest ich financuje aj z nenávratného finančného príspevku z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
„Preložky vyvolaných investícií boli ukončené v prvom polroku 2022, naplno boli realizované práce na cestnom telese a finišuje sa aj na mostných objektoch, ktoré sú pre uvedenie stavby do užívania rozhodujúce,“ opísal Guzi.
Obchvat okolo Plavnice sa predraží, cestári so zhotoviteľom podpísali dodatok k zmluve o navýšení ceny za dielo
V súvislosti s cenou prác Guzi pripomenul, že nejde o konečnú sumu, keďže cena diela na tomto projekte je upravovaná takzvanou valorizáciou. „Okrem samotnej úpravy ceny diela uvedenej v Zmluve o dielo je dopad na cenu diela spôsobený aj vojnovým konfliktom na Ukrajine a enormným nárastom cien stavebných materiálov,“ vysvetlil.
Dôležitá súčasť cestnej siete na Slovensku
Cesta I/68, ktorá spája obec Mníšek nad Popradom a mesto Prešov, tvorí hlavný komunikačný koridor severnej časti Prešovského samosprávneho kraja. Je tiež súčasťou cestnej siete Slovenska v smere sever – juh, spája Slovensko a Poľsko a je dopravne veľmi zaťažená. Úsekom denne prechádza približne 10-tisíc áut. Preložka cesty má prerozdeliť dopravu a odľahčiť súčasnú cestu v prieťahu obcou Plavnica.
Práce na obchvate Plavnice napredujú, hotový má byť v budúcom roku, no výstavba sa predĺži
Zámerom je aj znížiť nehodovosť v obci, ale aj za ňou na problematickom Plavnickom kopci. Práce mali byť pôvodne ukončené vo februári. Slovenská správa ciest však ešte vlani avizovala predĺženie lehoty výstavby v súvislosti s prácami na moste ponad rieku Poprad na jún budúceho roka. Tento posun termínu podľa Guziho spôsobil výpadok zamestnancov v súvislosti s pandémiou COVID-19.