- aktualizované 26. apríla 2023, 15:09
Ak parlament pri zákone o výstavbe diaľnic prelomí veto prezidentky SR Zuzany Čaputovej, ohrozené sú miliardy eur. V tlačovej správe to tvrdí ekonomický expert Progresívneho Slovenska Štefan Kišš.
Frontálny útok na hodnotu
Novela zákona podľa neho predstavuje frontálny útok na hodnotu za peniaze pri výstavbe diaľnic, pretože projekty za viac ako 10 miliárd eur vyníma z povinného hodnotenia, ktoré má zo zákona na starosti Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).
„Vyzývame poslancov a poslankyne, aby za ňu nehlasovali,” vyhlásil Kišš. Veto prezidentky podľa neho predstavuje šancu tieto zdroje zachrániť.
Výstavba severného obchvatu na R4 napreduje, všetky vopred stanovené míľniky splnili načas (video)
Novela zákona z ministerstva dopravy má podľa ministra dopravy Andreja Doležala urýchliť prípravu úsekov diaľnic D1 Turany – Hubová, D3 na Kysuciach a R4 od Prešova po hranice s Poľskom.
Efektívnosť ÚHP
Ekonómovia varujú, že zákon nesmeruje k vytýčenému cieľu, pretože hodnotenie efektívnosti ÚHP posúva do bodu, kedy je už určením trasy, rozsahu a ďalších stavebných náležitostí zafixovaných až do 90 % celkových nákladov. Vo výsledku tak novela môže podľa Progresívneho Slovenska znamenať výrazné zvýšenie nákladov na výstavbu.
„To, čo v skutočnosti predlžuje a predražuje výstavbu našich diaľnic, nie je 30-dňové hodnotenie ÚHP, ale nekompetentnosť politikov a zlé manažérske procesy a rozhodnutia v Národnej diaľničnej spoločnosti. Diaľnica z Bratislavy do Košíc sa stavia od roku 1972, kým ÚHP vznikol v roku 2016 a odvtedy nám pri výstavbe ušetril stovky miliónov eur,” dodal Kišš.