Podporiť dekarbonizáciu a zelené riešenia v doprave je podľa Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia potrebné bez ohľadu na druh dopravy. Inak sa zvýhodňovaním len niektorých druhov dopravy budú vytvárať nerovné podmienky a zámer stratí svoju dynamiku.
Ako v pondelok informoval hovorca najväčšej slovenskej organizácie cestných dopravcov Roman Kment, nové výnimky štátnej pomoci Európskej únie (EÚ) by sa mali týkať aj samostatnej cestnej dopravy.
Zámer dekarbonizácie odvetvia dopravy
„Cestná doprava je medzi jednotlivými druhmi dopravy dominantná a zámer dekarbonizácie odvetvia dopravy, ktorý nebude rešpektovať potrebu finančných stimulov do samotnej cestnej dopravy, sa bude presadzovať veľmi ťažko a v oveľa menšom rozsahu,“ upozornil prezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Európska komisia predložila 6. júla návrh nariadenia Rady EÚ, ktorý umožňuje Komisii vyňať z povinnosti predchádzajúcej notifikácie podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci určité druhy pomoci pre železničnú, vnútrozemskú vodnú a multimodálnu dopravu.
Vítajú návrh Európskej komisie
ČESMAD Slovakia sa jednoznačne stotožňuje s postojom Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU), ktorá požaduje, aby aj samostatná cestná doprava bola zahrnutá do nových výnimiek z notifikačnej povinnosti štátnej pomoci EÚ na podporu dekarbonizácie na rovnakom základe ako železničná a vnútrozemská vodná doprava.
„Vítame návrh Komisie zjednodušiť postupy štátnej pomoci, pokiaľ ide o dekarbonizáciu dopravy, a zahrnúť tu multimodálnu dopravu, vrátane intermodálnej. Je však nesprávne vyňať samostatnú cestnú dopravu z pomoci, ktorá je určená na podporu zeleného prechodu celého odvetvia dopravy,“ uviedla vedúca stáleho zastúpenia IRU pri EÚ Raluca Marian.