Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) chce zvýšiť bezpečnosť v nočných vlakoch, preto od 1. novembra testuje ich sprevádzanie príslušníkmi bezpečnostnej služby. Tí budú počas štvormesačnej skúšobnej lehoty do februára 2020 prítomní v štyroch nočných rýchlikoch medzi Bratislavou a Košicami R 614 Zemplín, R 615 Zemplín (Bratislava – Žilina – Humenné), R 800 Poľana a R 801 Poľana (Bratislava – Zvolen – Prešov).
Informovala o tom v stredu ZSSK v tlačovej správe s tým, že už počas prvých siedmich dní nasadenia vo vlakoch zasahovali zamestnanci SBS celkom trinásťkrát. Z vlakov vyprevádzali podgurážených či agresívnych cestujúcich, prípadne takých, ktorí nemali platný cestovný lístok a neboli ochotní si ho dodatočne zakúpiť.
Obťažovanie cestujúcich
Zo štatistík odboru inšpekcie a kontroly ZSSK vyplýva, že v nočných vlakoch je obťažovanie cestujúcich ich spolucestujúcimi častejšie ako v iných, najmä pod vplyvom alkoholu. Hoci sa podľa národného dopravcu vlakový personál vždy snaží situáciu riešiť, nezriedka je potrebné privolať do nasledujúcej stanice políciu, čo často spôsobuje meškanie vlaku.
Trať medzi Bratislavou a Komárnom bude mať nového dopravcu, do súťaže sa prihlásilo päť záujemcov
„Žiaľ, niekedy sa naši vlakvedúci ani pri najväčšej asertivite, tolerantnosti a odvahe nevedia postaviť agresívnemu cestujúcemu,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. „Navyše, frekvencia incidentov na oboch tratiach mala do konca októbra rastúcu krivku. Dostávali sme desiatky sťažností poštou, e-mailom aj cez sociálne siete. Napriek maximálnej ústretovosti Policajného zboru SR nie je možné volať takmer ku každému vlaku hliadku a zakaždým tak naberať meškanie. Preto sme sa rozhodli vyskúšať túto cestu,“ uviedol Hlubocký.
Zmiernenie napätia
Pracovníkov SBS počas prvých týždňov sprevádzajú vo vlakoch zamestnanci odboru inšpekcie a kontroly ZSSK a ich zaangažovanie sa do konfliktu podlieha prísnym pravidlám. „Určite nechceme nikoho nútiť, aby bez príčiny opustil vlak. Pravidlá však platia pre všetkých a už samotná prítomnosť ľudí, ktorí sú pripravení riešiť akýkoľvek konflikt, zmierňuje zbytočné napätie a emócie,“ poznamenal riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSK Roman Kusý.
O tom, či bude dopravca pokračovať v nasadzovaní SBS do nočných vlakov, prípadne v akej forme bude spolupráca fungovať, rozhodne až po vyhodnotení pilotného projektu. Celkové náklady na skúšobnú prevádzku predstavujú zhruba 34 tisíc eur. Počas štyroch mesiacov štyri nočné diaľkové vlaky prevezú približne 240 tisíc cestujúcich a predpokladané tržby z ich prepravy sa pohybujú na úrovni viac ako milión eur.