Štát by mal podľa predsedu správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja čo najskôr stanoviť proces, časový harmonogram a predovšetkým konečný termín majetkového vysporiadania pozemkov pod existujúcou cestnou infraštruktúrou.
Majetkovo nevysporiadané pozemky pod diaľnicami, rýchlostnými cestami a cestami prvej triedy v predbežnom užívaní sú časovanou bombou pre štátny rozpočet. Tvrdí to predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej. Štát by mal podľa neho čo najskôr stanoviť proces, časový harmonogram a predovšetkým konečný termín majetkového vysporiadania pozemkov pod existujúcou cestnou infraštruktúrou. Tiež by mal určiť konečný termín využívania cestných komunikácií v predbežnom užívaní, aby mohli byť skolaudované.
„Slovensko má neúmerne veľký objem diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy v predbežnom užívaní. V roku 2020 skončí výnimka pre ich predbežné užívanie a nikto nevie, čo bude potom. Buď budeme musieť vlastníkom pozemkov platiť nájom, alebo vyrovnaný štátny rozpočet skolabuje. Odhadujeme, že na úplné odškodnenie zabratých pozemkov pod diaľnicami, rýchlostnými cestami a cestami I. triedy v predbežnom užívaní potrebuje štát zhruba 3,5 mld. eur,“ upozornil vo štvrtok Matej.
Matej: Štát pri probléme s predbežným užívaním diaľnic a ciest používa dvojitý meter
Riešením podľa predstaviteľa inštitútu by bola zámena pozemkov od štátu pre týchto vlastníkov, pričom proces majetkoprávneho vysporiadania pozemkov pod existujúcimi cestnými komunikáciami by mal mať tri alternatívy. Vlastník pozemku by mal dostať od štátu ponuku na odkúpenie, prípadne nájom pozemku. V prípade odmietnutia by boli zamenené pozemky od štátu.
„Pri neriešenom probléme s predbežným užívaním diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy štát používa dvojitý meter. Štát vyžaduje od občanov, aby užívali stavbu, ktorá je skolaudovaná. Užívanie stavby bez právoplatného kolaudačného rozhodnutia sa podľa stavebného zákona klasifikuje ako priestupok proti stavebnému poriadku a užívateľovi neskolaudovanej stavby hrozí za takýto priestupok pokuta,“ poznamenal Matej. Štát pri predbežnom užívaní diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktoré ešte neboli skolaudované, podľa neho koná presne opačne, ako to vyžaduje od občanov.
Matej si myslí, že špekulácie pri výkupoch pozemkov mal štát riešiť v riadnom legislatívnom procese, hneď po tom, ako ústavný súd označil pôvodnú novelu zákona za protiústavnú. Tak by sa vyhol šibeničnému termínu, keď už je ohrozený termín začiatku výstavby obchvatu Bratislavy.
„Štát by sa nemal zapodievať len schvaľovaním legislatívnych úprav, ktoré budú riešiť špekulácie pri predajoch pozemkov pri príprave výstavby cestnej infraštruktúry. Mal by predovšetkým venovať svoju pozornosť na prípravu legislatívy, ktorá bude upravovať systematické majetkové vysporiadanie pozemkov pod diaľnicami, rýchlostnými cestami a cestami I. triedy v predbežnom užívaní a pri projektoch, ktoré štát plánuje stavať v budúcnosti,“ uzavrel Matej.