Nedostatočná príprava a nedobrá koncepcia spôsobili pomalú výstavbu diaľnic na Slovensku. Z tohto dôvodu nie sú doteraz dokončené plánované hlavné ťahy diaľnic a rýchlostných ciest.
Výnimkou je len D2
Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko na to upozornil vo štvrtok na medzinárodnej konferencii o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest v krajinách V4. Výnimkou je iba diaľnica D2 od hraníc s Českom cez Bratislavu k hraniciam s Maďarskom v dĺžke vyše 80 kilometrov.
NDS podpísala zmluvu na dodanie technologického vybavenie tunela Višňové, cena sa vyšplhala na viac ako 50 miliónov eur
Dokončili ju v roku 2007 bratislavským úsekom s tunelom Sitina, pričom skoro 62 kilometrov postavili ešte do roku 1990. Stretnutie odborníkov v oblasti prípravy, projektovania a výstavby diaľnic pripravila Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI).
Dva kritické úseky
„V tomto čase máme v Slovenskej republike vybudovaných 830 kilometrov diaľničnej siete a rýchlostných ciest. Predpokladáme, že do roku 2025 dobudujeme 50-60 kilometrov, čo máme rozostavané,“ povedal Jacko.
Diaľničiari podľa neho chcú dovtedy odovzdať do užívania motoristom aj dva kritické úseky D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať.
Slovensko sa vo výstavbe diaľnic môže učiť od susedov, v EÚ dlhodobo zaostáva a patrí medzi posledné krajiny
„Keď všetko dobre pôjde, tak v okolí Žiliny by sme to mali mať ukončené do konca roku 2025, vrátane vysúťaženej technológie do tunela,“ očakáva v súvislosti s dostavbou úseku s tunelom Višňové šéf diaľničiarov.
Meškanie niekoľko rokov
Obchvat Ružomberka na úseku Hubová – Ivachnová by mal byť podľa neho dokončený trochu skôr, v druhom polroku 2025. Výstavba oboch úsekov mešká niekoľko rokov – s tunelom Čebrať mal byť hotový v roku 2017, s tunelom Višňové koncom roku 2019.
Výstavba obchvatu Ružomberka na D1 sa predražuje, náklady narástli skoro o sto miliónov eur
O dva roky by mali byť dokončené aj časť úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany a úsek R2 Kriváň – Mýtna. NDS chce v tomto roku podpísať zmluvu na stavbu krátkeho úseku R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča. V tejto súťaži sú ešte námietky vylúčeného uchádzača, ktorý navrhol najnižšiu cenu.
Žiadajú zmenu zákona
„Nastal čas, aby sme urobili od základu nový zákon (o verejnom obstarávaní – poz. red.). Veľmi nás limituje v našich činnostiach,“ poznamenal Jacko.
NDS sa chce v procese od začiatku prípravy po ukončenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest priblížiť úspešnejším krajinám v tejto oblasti.
Výstavba košickej R2 napreduje na mostoch a iných objektoch, jej dokončenie sa však môže predĺžiť
„Poliaci to stíhajú do ôsmich rokov. Prečo to nestíhame my? Máme pred sebou veľmi veľa práce, aby sme v tejto oblasti urobili zmenu,“ dodal generálny riaditeľ NDS.