Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) očakáva, že v súťaži na rozšírenie diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina víťazný zhotoviteľ navrhne dobré technologické riešenie, ktoré môže urýchliť dostavbu prepojenia D1 a D4.
Ako pre agentúru SITA uviedla vedúca oddelenia komunikácie diaľničiarov Eva Žgravčáková, je na jednotlivých uchádzačoch, s akými ponukami prídu.
Víťazovi stanovia míľniky
Opätovne zdôraznila, že ponuky sa budú vyhodnocovať na základe štyroch kritérií, a to cena, dĺžka výstavby, kvalita tímu odborníkov a miera obmedzenia prevádzky dopravy.
„Súčasťou multikriteriálneho hodnotenia bude okrem lehoty výstavby aj časové obmedzenie premávky na diaľnici D1, ktorého cieľom je znížiť dopad výstavby na plynulosť dopravy na D1. Úspešný uchádzač bude mať stanovené míľniky, dôležité pre zabezpečenie čo najrýchlejšieho prepojenia dopravy z diaľnice D4 na D1 a opačne,“ priblížila Žgravčáková s tým, že celú stavbu naplánovali na šesť etáp.
Motoristi môžu využívať nový úsek diaľnice D4, jeho súčasťou je aj Lužný most (foto)
Napojenie diaľnic D1 a D4, ktoré mal štát zabezpečiť pôvodne už v roku 2019, je súčasťou tendra na rozšírenie D1 východne od hlavného mesta. Predpokladané náklady sú vyše 127 mil. eur bez DPH, lehota výstavby zhruba tri a pol roka.
Chýbajúce prepojenie oboch diaľnic, ktoré znižuje dopravný potenciál juhovýchodného obchvatu Bratislavy na D4, budú motoristi pociťovať podľa odhadu ešte niekoľko rokov, v závislosti od dĺžky verejného obstarávania a trvania prác.
Museli pripraviť novú štúdiu
Posledné stavebné povolenie ku križovatke diaľnic D1 a D4 je z roku 2020. „Potom nasledovali rokovania s Úradom pre verejné obstarávanie a Útvarom hodnoty za peniaze, pričom sme museli pripraviť novú štúdiu realizovateľnosti, a zároveň s projektantmi bolo potrebné nájsť optimálne riešenia pred vyhlásením verejného obstarávania. Celý proces bol ukončený v šiestom mesiaci tohto roka a súbežne sa riešilo financovanie výstavby,“ vysvetlila Žgravčáková.
Ministerstvo financií doručilo NDS začiatkom septembra rozpočtové opatrenie, respektíve informáciu povolenom prečerpaní limitu výdavkov potrebného pre zabezpečenie financovanie stavby.
Chýbajúce prepojenie D1 a D4 je obrovským zlyhaním štátu, podľa IDH je zodpovedná vláda Smeru
Hneď na to NDS odoslala do vestníka Európskej únie oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania k zákazke na uskutočnenie stavebných prác pre stavbu zameranú na rozšírenie D1 Bratislava – Triblavina.
Následne zákazku spolu so súťažnými podkladmi zverejnili v európskom a slovenskom vestníku verejného obstarávania.