Vyhlásenie nových súťaží závisí od ukončenia prípravy, zabezpečenia financovania a optimalizácie nákladov. Národná diaľničná spoločnosť o tom rokuje so zástupcami Európskej komisie a Útvaru hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR.
BRATISLAVA – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) plánuje v tomto roku ešte začať tendre na výstavbu troch úsekov rýchlostnej cesty R2 a na rozšírenie časti diaľnice D1 v celkovej dĺžke 48 kilometrov.
Ako diaľničiari v pondelok informovali, v druhom štvrťroku chcú vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa pre úsek R2 Kriváň – Mýtna (9,15 km), v ďalšom priebehu roka aj pre úseky R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany (21,25 km) a R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška (14,1 km). V pláne je aj súťaž na rozšírenie úseku D1 Bratislava – križovatka Triblavina (3,5 km).
Podmienkou vyhlásenia súťaží je zabezpečiť financovanie
Vypísanie tendrov na uvedené úseky podľa NDS závisí od ukončenia prípravy, zabezpečenia financovania a uzavretia procesu optimalizácií, o čom NDS rokuje so zástupcami Európskej komisie a Útvaru hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR. Zo štyroch plánovaných súťaží by mala byť výstavba financovaná s využitím peňazí Európskej únie iba v prípade úseku R2 pri Košiciach, ostatné tri úseky len zo štátneho rozpočtu.
Úsek R2 pri Košiciach môže počítať s peniazmi EÚ
„Na úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany sú alokované zdroje z eurofondov,“ potvrdil generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Na úsek R2 pri Rožňave by sa podľa neho mohli využiť zdroje EÚ v prípade ich presunu z operačných programov iných rezortov, alebo v rámci dopravy.
Robíme prípravu tak, aby sme boli schopní tieto realokované zdroje využiť. Výstavba R2 je v programovom vyhlásení vlády, ktorá povedala, že ju podporí a pripravené úseky budú financované,“ povedal Ďurišin. Čerpanie peňazí počas výstavby je podľa neho postupné a nebudú potrebovať naraz niekoľko sto miliónov eur. „Čerpanie peňazí závisí aj od ukončenia súťaží na zhotoviteľa,“ uviedol šéf NDS.
Predbežné stavebné náklady na štyri úseky sú takmer 740 miliónov eur
Odhadované náklady na stavebné práce na štyri uvedené úseky R2 a D1 predstavujú predbežne 737,6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, do vyhlásenia súťaží sa však ešte môžu zmeniť na základe rokovaní o optimalizácii. Celkové predpokladané investičné náklady na tieto úseky, vrátane majetkovo-právneho vysporiadania a projektovej prípravy, dosahujú 915 mil. eur bez DPH.
Pokračujú súťaže na výstavbu troch úsekov rýchlostných ciest
Zároveň ešte trvajú už vyhlásené súťaže na výstavbu troch úsekov v dĺžke vyše 22 km – R3 Tvrdošín – Nižná (4,4 km), na prvú etapu severného obchvatu Prešova na R4 (4,3 km) a R2 Mýtna, Lovinobaňa, Tvrdošovce (13,5 km). Financovanie výstavby týchto úsekov je zabezpečené z vlastných zdrojov NDS (R3) a zo štátneho rozpočtu (R4, R2), súhrnné predpokladané stavebné náklady predstavujú takmer 406 mil. eur bez DPH.
Vylúčený uchádzač v tendri na stavbu R3 na Orave podal námietku
Súťaž na stavbu úseku R3 na Orave trvá od augusta minulého roka, zatiaľ sa otvárali iba ponuky o splnení podmienok účasti. „Jeden z uchádzačov podal námietku voči vylúčeniu, ktorú odovzdal začiatkom apríla na Úrad pre verejné obstarávanie a ten bude posudzovať jej oprávnenosť,“ povedal Ďurišin s tým, že ukončenie tejto súťaže predpokladá do júla tohto roka.
„Jeden z uchádzačov urobil zmeny v podmienkach súťaže, ktoré sú z nášho hľadiska neakceptovateľné, preto ho komisia navrhovala vylúčiť zo súťaže. Odvolal sa a čakáme na rozhodnutie,“ dodal Ďurišin. Tender na stavbu úseku R4 bol vyhlásený vlani v decembri a na R2 vo februári tohto roka.
V príprave aj súťaže na projektovú dokumentáciu
NDS zároveň pokračuje v predprojektovej a projektovej príprave. V prvom polroku plánuje vyhlásiť desiatku súťaží na projektovú dokumentáciu, napríklad na úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač, R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, R2 Zvolen, západ – Zvolen, východ, R7 Holice – Dolný Bar, R7 Dolný Bar – Nové Zámky, R8 Nitra, križovatka R2.