Výstavbu problematického úseku diaľnice D1 pri Žiline dokončí nový zhotoviteľ. Vláda schválila návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka na riešenie súčasnej situácie.
Problematickú meškajúcu stavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové, nedokončí taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) vyberie nového zhotoviteľa na dokončenie diaľničného úseku pri Žiline v dĺžke 13,5 kilometra, vrátane tunela Višňové v dĺžke 7,5 km. Rozhodla o tom vláda.
Vláda v stredu totiž schválila príslušný návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka na riešenia súčasnej situácie výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, a to vo forme návrhu dohody o ukončení zmluvy o dielo so súčasným zhotoviteľom.
Predmetný úsek je v súčasnosti budovaný na základe zmluvy o dielo uzatvorenej medzi NDS a uvedeným združením 11. júna 2014. Zhotoviteľ už podpísal návrh dohody o ukončení zmluvy o dielo. Vláda zároveň uložila ministrovi dopravy zabezpečiť vykonanie potrebných krokov na uzavretie dohody.
Zhotoviteľ opäť znížil kapacity
Predmetom dohody je ukončiť zmluvu o dielo so zhotoviteľom a zabezpečiť čo najrýchlejšie dokončenie úseku novým zhotoviteľom. „Práce na úseku sú dlhodobo v omeškaní a koncom roka 2018, resp. začiatkom roka 2019 došlo k ďalšiemu zníženiu nasadenia kapacít zhotoviteľa,“ informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR.
„Túto neúnosnú situáciu NDS v spolupráci s Európskou komisiou a ministerstvom dopravy riešila so zhotoviteľom na dennej báze a dospela k záveru, že najvhodnejším postupom sa javí byť ukončenie zmluvy o dielo,“ uviedol rezort dopravy.
Ide o jeden z najvýznamnejších dopravných projektov na Slovensku, ktorého ohrozenie by podľa rezortu dopravy malo významné hospodárske a sociálne dopady.
Práce meškajú zhruba rok
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019. Práce však oproti plánu už teraz meškajú približne rok.
Zmluvná cena výstavby predstavuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 mil. eur vrátane DPH). Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto diaľničnú stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023, dokedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.