Návrhy Národnej asociácie STK na zrýchlenie kontrol áut sa nepozdávajú rezortu dopravy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Stk
Foto: ilustračné, GettyImages
Mali by negatívny vplyv na opodstatnenosť zavedenia kamerového systému, tvrdí ministerstvo.

Návrhy Národnej asociácie STK (NA STK) na zrýchlenie technickej a emisnej kontroly áut sa nepozdávajú Ministerstvu dopravy a výstavby SR (MDV).

„Navrhované zmeny zo strany NA STK by mali negatívny vplyv na opodstatnenosť zavedenia monitorovacích záznamových zariadení druhej generácie (nový kamerový systém). Na urýchlenie kontroly by, naopak, nemali opodstatnený vplyv. Riešením na zvládnutie tohto náporu prevádzkovateľov vozidiel by bolo, napríklad, aj predĺženie otváracích hodín na staniciach technickej kontroly,“ uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

NA STK nechcela rozširovanie siete staníc

MDV pripomenulo, že na túto situáciu zareagovalo preventívne vytvorením podmienok na rozšírenie siete staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly (PEK).

„Proti tomuto opatreniu, rozšíriť sieť staníc, bola pôvodne aj Národná asociácia STK. Pri prijímaní nového zákona (o prevádzke vozidiel v cestnej premávke) tvrdili, že počet existujúcich staníc je dostatočný, pretože boli vyťažené na menej ako 50 percent (v roku 2017). Dnes sa ukázalo, že ich prevádzky nestíhajú,“ upozornilo ministerstvo.

Emisná kontrola
Foto: ilustračné, GettyImages

Ako ďalej poznamenalo, aj napriek týmto tvrdeniam v roku 2018 povolilo zriadenie nových staníc technickej kontroly. Súčasný stav len potvrdzuje opodstatnenosť tohto rozhodnutia. Ministerstvo vydalo 48 rozhodnutí o povolení na zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete so 143 prevádzkami.

Nové kamery zaznamenávajú už celý priebeh prehliadok. Sú tak prísnejšie, dôslednejšie a preto trvajú dlhšie. NA STK informovala, že na riziko výrazného predĺženia čakacích lehôt pre zefektívnenie kontrol dlhodobo upozorňovali. „Na jednej strane existujú objektívne opatrenia, ktoré je potrebné dodržiavať, aby bola garantovaná bezpečnosť cestnej premávky. Na druhej strane však existuje celý rad opatrení, ktoré umožnia proces kontroly výrazne urýchliť,“ povedal výkonný riaditeľ NA STK Peter Hulman.

Ministerstvo popiera, že by technici niesli neúmernú zodpovednosť

Výkonný riaditeľ NA STK označil za zásadný problém aj dlhodobý nedostatok technikov. „Tých, ktorí by mali záujem a predpoklady na vykonávanie tohto povolania, odrádza neúmerná zodpovednosť za prípadné drobné pochybenia a najmä prehnaná byrokracia v podobe množstva opakovaných preskúšaní a preškolení,“ upozornil Hulman.

„Preškolenie technikov emisných kontrol a technikov technickej kontroly raz za päť rokov, vzhľadom na neustále sa meniace technické predpisy súvisiace s vývojom nových technológií, považuje ministerstvo za opodstatnené a nie za prehnanú byrokraciu,“ zareagoval rezort dopravy.

Každé prípadné pochybenie technika je podľa ministerstva odstupňované závažnosťou. Určite neplatí úmera drobné pochybenia – neúmerná zodpovednosť. Stanice technickej kontroly, tvrdí rezort, majú možnosti na zvýšenie záujmu a motiváciu technikov o túto prácu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať