Navrhované úpravy zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá majú pomôcť k zrýchleniu prípravy a výstavby diaľnic.
A to aj v prípade chýbajúceho napojenia diaľnice D1 na nedávno otvorený obchvat Bratislavy na D4, kvôli čomu boli zmeny pripravené.
Odňatie odkladného účinku
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) ich považuje za potrebné, no nepozdáva sa mu celkom kritika navrhnutých zmien v príprave a výstavbe diaľnic.
Novela umožní odňať odkladný účinok odvolania pri získavaní stavebných povolení a zmene stavby pred dokončením.
Prezidentka Čaputová podpísala zákon o cestnej doprave, licenciu bude musieť mať viac vozidiel
Občianske združenie VIA IURIS, napríklad, nedávno poukázalo na to, že plánované zavedenie odkladného účinku odvolania by mohlo umožniť výstavbu diaľnice v chránenom území a v rozpore s pravidlami životného prostredia.
„To je zásadné nepochopenie procesu, veď environmentálne posudzovanie vplyvov, tzv. EIA, dávno predchádza územnému konaniu a územné konanie dávno predchádza stavebnému konaniu. Stavebné konanie už nehovorí o trasovaní stavby, hovorí o parametroch samotnej stavby,“ povedal Doležal pre agentúru SITA.
Vidia rozpor s ústavou
Uvedená organizácia zároveň vyzvala poslancov parlamentu odmietnuť podľa nej kontroverznú novelu spomínaného zákona.
Návrh označila za neodôvodnený a v rozpore so slovenskou ústavou, pretože podľa nej prináša zmeny ohrozujúce práva vlastníkov pozemkov, verejnosti a verejný záujem, najmä ochranu životného prostredia.
Výstavbu obchvatu Prešova hradila NDS prevažne z eurofondov, prefinancovali už vyše 236 miliónov eur
Súčasné znenie zákona považuje organizácia za absolútne postačujúce. „Odmietame, aby vláda takýmto spôsobom neustále obmedzovala práva občanov, verejnosti a ochranu životného prostredia len preto, že štát nedokáže efektívne stavať diaľnice. Sme presvedčení, že navrhovaná novela je v rozpore s ústavou a na jej prijatie neexistuje žiadny dôvod,“ upozornila právnička Ivana Figuli spolupracujúca s VIA IURIS.
Národná rada SR mala zmeny na zrýchlenie prípravy a výstavby diaľnic prerokovať na aktuálnej schôdzi v skrátenom konaní, poslanci však tento návrh vlády neschválili.
Novelu prerokujú štandardne
O novele tak budú rokovať štandardným postupom, v prvom čítaní ešte na terajšej, resp. najbližšej schôdzi a v druhom čítaní na nasledujúcej.
Neschválenie návrhu na skrátené rokovanie podľa ministerstva dopravy nie je problém. Pre plánované napojenie diaľnice D1 na D4 budú navrhované zmeny potrebné až na jar budúceho roka.