Kritickú situáciu v hutníctve a nadväzujúcich odvetviach ešte znásobila pandémia koronavírusu. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO) po citeľnom poklese objemu nákladnej prepravy a tržieb v minulom roku musela pristúpiť v októbri k radikálnemu plánu transformácie a zoštíhľovania.
Po vlaňajšom výraznom prehĺbení straty v tomto roku pokračuje v ozdravovaní, pričom jeho súčasťou je nepopulárne hromadné prepúšťanie stoviek zamestnancov. Počet pracovníkov spoločnosti by sa mal od začiatku vlaňajška do polovice aktuálneho roka znížiť približne o tisíc, teda skoro o 20 percent.
Šéf diaľničiarov bude obhajovať svoj post. Miesta v štátnych firmách môžu obsadiť dočasní manažéri
Počet pracovníkov zatiaľ klesol už o takmer 750, keď ich ku koncu februára bolo spolu 4 586. Zoštíhlenie sa týkalo všetkých profesií a kategórií. Počet riadiacich zamestnancov a manažérov klesol o vyše 30 percent, administratívnych zamestnancov o takmer 10 percent, prevádzkových technicko-hospodárskych zamestnancov a robotníkov o 15 percent.
Na mzdách ušetria 10 miliónov
Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK CARGO Roman Gono pre portál NašaDoprava.sk v súvislosti s ozdravovaním uviedol, že najväčšími výzvami sú opatrenia v oblasti ľudských zdrojov, keďže najvyššími nákladmi spoločnosti sú práve mzdové náklady, a to vyše sto miliónov eur ročne.
„V procese transformácie a zoštíhľovania pokračujeme v zmysle ozdravného plánu, keď za posledný rok sme viacerými sociálnymi programami a nakoniec aj hromadným prepúšťaním znížili celkový počet zamestnancov o viac ako desať percent a na mzdových nákladoch to prinesie celkovú úsporu asi 10 miliónov eur na ročnej báze,“ priblížil Gono.
K hromadnému prepúšťaniu v Slovenskej pošte vôbec nemuselo prísť
Do konca júna by mala mať štátna akciovka podľa podnikateľského plánu už len 4 332 pracovníkov a tento stav by už mal zostať do konca roka. Zároveň v súčasnosti prebieha nezávislý audit celej organizačnej štruktúry spoločnosti.
Hrozilo, že nebude na platy
Šéf ZSSK CARGO označil za najdôležitejšie to, že firma sa odrazila od dna a podarilo sa ju finančne stabilizovať. Pri dramatickom poklese tržieb v minulom roku bola vážna situácia a hrozilo, že reálne nebude na mzdy.
„Pre bližšiu predstavu, mesačne vyplácame na mzdách 8 miliónov eur a na tie si musíme zarobiť, keďže naša spoločnosť nie je napojená na štátny rozpočet. Bohužiaľ, museli sme prijať nepopulárne opatrenia, museli sme znížiť prémie a mali sme zavedené prekážky v práci, teda všetci zamestnanci zarábali menej,“ pripomenul Gono.
Modernizácia vlakov či efektívnejšia preprava. Šéfovia železničných spoločností toho sľubujú viac
Podstatný je však podľa neho odkaz, že už začínajú vidieť svetlo na konci tunela a aj napriek tejto situácii v doteraz najťažšom roku sa im podarilo udržať, aj keď kozmeticky, ale predsa, rastúcu priemernú mzdu.
V podpísanej kolektívnej zmluve pre rok 2021 sa tiež spoločnosť zaviazala vyplatiť zamestnancom oproti existujúcim platom a benefitom do konca roka minimálne 2,5 milióna eur navyše. Z úspor na mzdách tak zhruba 25 percent prerozdelí pracovníkom späť formou variabilnej zložky mzdy.
Pokles prepravy, prehĺbenie straty
Nákladný dopravca pokračuje v znižovaní nákladov, vo využívaní vlastného potenciálu a vlastných nákladov. Zameriava sa na úspory v oblastiach s najvyššími nákladmi. Konkrétne vo Východoslovenských prekladiskách, v nákladoch na vozne a energie a zároveň výrazne okresal investície.
Dôvodom úsporných opatrení bol vlaňajší pokles nákladnej prepravy tovarov na viac ako 26 miliónov ton. V porovnaní s rokom 2019, kedy spoločnosť prepravila ešte takmer 30 miliónov ton nákladu, to znamenalo prepad o 3,7 milióna tony. Podľa plánov na tento rok by mala prepravu zvýšiť na takmer 28 miliónov ton.
Koronakríza výrazne zmenila plány železničných spoločností, generálni riaditelia hodnotia uplynulý rok
„Darí sa nám v posledných mesiacoch postupne zvyšovať objem prepraveného tovaru, keďže posledný štvrťrok bol náš najúspešnejší v roku 2020. A tiež predbežné výsledky za prvý štvrťrok 2021 predznamenávajú, že za toto obdobie budeme úspešnejší ako v prvom štvrťroku 2020,“ predpokladá Gono.
Momentálne prebieha audit účtovnej závierky za rok 2020, pričom dopravca očakáva stratu cez 32 miliónov eur. Hlavnou príčinou podľa riaditeľa ZSSK GARGO je pretrvávajúca recesia v hutníctve a pridružených odvetviach, čo sa prejavilo poklesom výkonov a dosahovaných tržieb kontinuálne od jari 2019. Od marca 2020 to bolo ešte znásobené pandémiou ochorenia COVID-19.
Na výsledku za minulý rok sa prejavili významne aj jednorazové operácie spojené hlavne s optimalizáciou zamestnancov a úspešným ukončením súdnych sporov.
Zlepšenie od roku 2022
Celý rok 2021 by mal byť ešte v znamení transformácie, spoločnosť chce preto podľa Gona vynaložiť maximálne úsilie, aby vznikla čo najnižšia strata. Výrazné zlepšenie a postupný návrat do čiernych čísel očakáva od budúceho roka.
Tohtoročný plán firmy počíta s jemným oživením prepráv a postupným pozitívnym dopadom optimalizácie, čo by malo zraziť stratu o takmer polovicu.
„Plný efekt zníženia nákladov by sa mal prejaviť od roku 2022, kedy by sa mohla spoločnosť pri očakávanom trende obnovenia prepravných objemov a raste tržieb vrátiť postupne do kladného hospodárenia,“ dodal Gono.
Výber členov predstavenstva
Spoločnosť okrem iného čaká aj výberové konanie na členov predstavenstva ZSSK CARGO, ktoré už vyhlásilo ministerstvo dopravy. Uchádzači sa môžu prihlásiť do 11. marca a popri splnení viacerých podmienok musia predložiť projekt rozvoja spoločnosti.
Funkčné obdobie všetkých členov predstavenstva je päť rokov. Gono je na čele firmy od apríla 2020, vo funkcii predsedu predstavenstva bol už potvrdený po úspešnom výberovom konaní vlani 24. septembra.
Prepúšťanie v Cargu je nevyhnutné, Doležal chce ozdravnými opatreniami zachrániť zvyšných zamestnancov
Ďalším dvom členom predstavenstva, Jaroslavovi Daniškovi a Ľubomírovi Kuťkovi, v krátkej dobe funkčné obdobie uplynie. „Predpokladáme, že obaja sa do vyhláseného výberového konania prihlásia, nakoľko sú to odborníci znalí vnútorných procesov firmy a spĺňajú podmienky pre uchádzača,“ uviedla riaditeľka kancelárie šéfa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.
Ako dodala, je to o ich osobnom rozhodnutí, keďže situácia vo firme stále nie je jednoduchá.
Daniška je podpredsedom predstavenstva aktuálne od roku 2020, pričom v tejto funkcii bol aj v rokoch 2012 až 2016 a členom predstavenstva bol v rokoch 2012, 2016 až 2017. Od roku 2012 je vo firme zároveň riaditeľom úseku obchodu.
Kuťka zastáva posty člena predstavenstva a riaditeľa úseku služieb železničných koľajových vozidiel od roku 2016, predtým bol od roku 2005 do roku 2016 riaditeľom sekcie údržby a opráv železničných koľajových vozidiel.