Národná dopravná autorita (NADA) ako národný koordinátor verejnej osobnej dopravy na Slovensku bude po zriadení fungovať napokon samostatne. Ako rozpočtová organizácia napojená na štátny rozpočet cez kapitolu Ministerstva dopravy SR.
Podľa pôvodného vládneho návrhu zákona o verejnej osobnej doprave mala pôsobiť v rámci tohto ministerstva, ale poslanci to pri schvaľovaní zákona v tomto týždni zmenili. NADA so sídlom v Bratislave tak bude samostatný a nezávislý subjekt.
Naozaj hrozila nad Slovenskom zrážka dvoch lietadiel? Vyjadrili sa aj úrady
Nový zákon o verejnej osobnej doprave bude účinný od začiatku roka 2024, na jeden cestovný lístok by sa malo dať cestovať všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy od roku 2025.
Prijatie zákona je jedným z reformných míľnikov Plánu obnovy a odolnosti v rámci komponentu udržateľná mobilita.
Zefektívnenie výdavkov
Predkladatelia pozmeňujúceho návrhu v parlamente zo Sme rodina a Smeru-SSD zmenu zdôvodnili tým, že uvedená organizácia iba ako samostatný subjekt môže objektívne splniť záväzok vlády zefektívniť výdavky na verejnú dopravu.
A to primeraným zjednotením objednávania dopravných služieb vo verejnom záujme v železničnej a prímestskej autobusovej doprave do jediného subjektu.
Aktualizovaný harmonogram pre diaľnice a cesty ukazuje, čo sa bude stavať najbližšie. Ktoré ťahy budú mať prioritu?
Jeho organizačná štruktúra má umožniť efektívnu spoluprácu a spolurozhodovanie medzi štátom a regiónmi. Poslanci považujú za nevyhnutný všeobecný súhlas objednávateľov verejnej osobnej dopravy s návrhmi a zásadnými rozhodnutiami NADA.
Generálneho riaditeľa agentúry bude na návrh Rady objednávateľov menovať a odvolávať minister dopravy.
Rozsiahle kompetencie
NADA bude mať rozsiahle kompetencie v súvislosti s národným plánom dopravnej obslužnosti, v riadení rozvoja a realizácie integrovaného dopravného systému a v koordinácii pravidelnej dopravy.
Napríklad bude vypracovávať návrh národného plánu dopravnej obslužnosti a jeho zmeny, ako aj dohliadať nad jeho vykonávaním.
Železnice potrebujú udržateľné a predvídateľné financovanie, ministerstvo dopravy pripravuje zámer nového zákona
Má tiež posudzovať súlad organizácie pravidelnej dopravy, plánov dopravnej obslužnosti a strategických a plánovacích dokumentov s národnou stratégiou verejnej osobnej dopravy a národným plánom dopravnej obslužnosti.
Agentúra bude takisto zabezpečovať koordináciu a integráciu pravidelnej dopravy, prepojenie tarifných, predajných a kontrolných systémov s cieľom cestovať v rámci celej pravidelnej dopravy na jeden cestovný lístok.
Rada objednávateľov
Bude koordinačným a integračným orgánom v pravidelnej doprave a multimodálnom cestovaní.
Jej úlohou bude aj vykonávať dozor nad dodržiavaním povinností dopravcov, najmä pri zavedení národného integrovaného cestovného lístka a spôsobe jeho predaja, implementácii integrovanej tarify a integrovaného prepravného poriadku.
Dokončenie tunela Višňové má nový termín. Je škoda, že sa to neurobilo dobre na prvý raz, tvrdí Lančarič
Minister dopravy zriadi odborný orgán Radu objednávateľov, ktorej bude agentúra predkladať návrhy.
Rada bude mať deväť členov – po troch zástupcov ministerstva dopravy a Združenia samosprávnych krajov, dvoch zástupcov Únie miest Slovenska a jedného zástupcu ministerstva financií.
Členovia rady musia byť odborne spôsobilí v osobnej cestnej doprave alebo v doprave na dráhach alebo mať päť rokov praxe vo verejnej osobnej doprave.