Obáva sa nekontrolovateľného nárastu týchto prevádzok, ktorých je v súčasnosti 140, a tiež zhoršenia bezpečnosti premávky na cestách.
Národná asociácia STK (NA STK) má výhrady k navrhovanej deregulácii trhu so stanicami technickej a pracoviskami emisnej kontroly (STK). Obáva sa nekontrolovateľného nárastu týchto prevádzok, ktorých je v súčasnosti 140, a tiež zhoršenia bezpečnosti premávky na cestách.
Návrh novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy a výstavby a už prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním, považuje za krok späť. Asociácia podala k návrhu novely hromadnú pripomienku.
Ako zástupcovia asociácie v utorok informovali, štát už v súčasnosti dostatočne nezabezpečuje kontrolu nad niektorými prevádzkovateľmi STK a na cestách sú aj technicky nespôsobilé autá. Návrh liberalizácie vznikol narýchlo bez širšej diskusie s odbornou verejnosťou a úplne ignoruje zahraničné skúsenosti, tvrdí asociácia. Cieľom novely zákona by podľa nej mala byť najmä bezpečnosť na cestách a dôraz na dodržiavanie zákonov.
Stanice technickej kontroly sú vyťažené zhruba na polovicu
„Nekontrolovateľný trh by veľmi poškodil technické kontroly, alebo kontroly vozidiel. Podľa našich skúseností je vyťaženosť práce staníc technickej kontroly zhruba na úrovni 50 %. Je pravda, že v niektorých regiónoch a v niektorom časovom období sú rady na STK-áčkach, ale tie vyplývajú aj z iných príčin,“ informoval predseda NA STK Miroslav Kobrtek.
Ministerstvo dopravy podľa neho chce novelou zákona zvýšiť počet staníc STK a znížiť čakaciu lehotu na kontrolu. „Zavedený kamerový systém, predpisy, metodiky, vyhlášky nám určujú dobu výkonu technickej a emisnej kontroly. Aj keď sa zvýši počet staníc STK, doba kontroly sa zatiaľ neskráti,“ upozornil Kobrtek.
Šéf asociácie predpokladá, že v boji o zákazníka môžu rôzne autoservisy, resp. dovozcovia áut založiť vlastné stanice technickej kontroly. „Ten, kto dovezie vozidlo do SR, si ho aj sám prekontroluje, dá schváliť technickú spôsobilosť a sám ho aj predá. Dnes túto kontrolu robí iná firma, tzv. iná oprávnená osoba. Z toho dôvodu máme obavy, že by liberalizácia aj z takýchto príčin veľmi zvýšila nehodovosť na cestách,“ poznamenal Kobrtek.
Prevádzkovatelia staníc technickej kontroly majú v súčasnosti zakázané podnikať v oblasti opráv, služieb a dopravy.
Povinný objednávkový systém by mal odstrániť čakacie lehoty
Asociácia navrhuje zlepšenie využitia siete prevádzok napríklad povinným objednávkovým systémom, čo by malo odstrániť čakacie lehoty a zvýšiť komfort motoristov. „Nezavádzajme systém nekontrolovateľného rozširovania siete STK. Rozširujme sieť českým modelom podľa počtu registrovaných vozidiel v lokalite a skutočnej vyťaženosti jednotlivých pracovísk,“ povedal tajomník NA STK Peter Hulman.
Za dôležité označil aj zlepšenie kvality výkonu technických a emisných kontrol, zlepšenie ich objektívnosti využitím technických prostriedkov na automatizované vyhodnocovanie kontrol vozidiel, čím sa má eliminovať ľudský faktor.
Novela zákona má zároveň znížiť výšku ukladaných pokút
Pracoviská STK by podľa neho mali mať možnosť ponúkať motoristom súčasti povinnej výbavy, napríklad žiarovky, lekárničky, trojuholníky či vesty. „Naše návrhy zabezpečia, že štát nestratí kontrolu nad výkonom technických a emisných kontrol, nezvýšia sa náklady štátu a dosiahneme znižovanie podielu nebezpečných vozidiel na slovenských cestách. Nie sme proti rozširovaniu siete STK, sme proti jej chaotickému nárastu, ktorý je hrozbou nás všetkých,“ dodal Hulman.
Cieľom návrhu novely zákona je podľa ministerstva dopravy a výstavby liberalizovať trh prevádzkovateľov STK a zároveň znížiť výšku ukladaných pokút za nepodrobenie vozidla kontrole v určených lehotách. Novela odstraňuje podmienku, že sieť prevádzkovateľov STK pre každý okres určuje ministerstvo.