Mostní špecialisti pokračujú vo výstavbe budúcej najdlhšej estakády Slovenska na rozostavanom vyše deväťkilometrovom úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna. V pondelok začali s vysúvaním trinásteho segmentu vyše štvorkilometrovej estakády. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala, že tento segment má 16-tisíc ton a 400 metrov. Vysúvanie najnáročnejšej časti estakády si prišiel pozrieť aj poverený minister dopravy Pavol Lančarič.
Na Krivánskom úseku rýchlostnej cesty na rozhraní okresov Detva a Lučenec popri najdlhšej estakáde stavajú niekoľko ďalších mostov. Stavbári na nich realizujú základy, piliere, zárodky lamiel a samotné lamely, priečniky a nosné konštrukcie, teda armovanie, ako aj debnenie, pokládku výstuže a betonáž.
Aktuálne práce na estakáde
„Na najdlhšej estakáde momentálne pracujú na pilieroch, zárodkoch, výsuvných skružiach, výsuve mosta a na letmej betonáži nosných konštrukcií,“ priblížila hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.
Kedy začnú motoristi používať úsek R2 Kriváň - Mýtna? S ukončením výstavby sa mešká už viac ako rok
Úseku R2 Kriváň – Mýtna síce dominuje estakáda a mosty, celý ťah však pozostáva aj z iných častí. Stavbári aktuálne vykonávajú aj zemné práce, sanujú podložie, odkopávajú materiál a robia násypy. „Okrem toho osádzajú prefabrikované betónové dielce na oporných múroch, na ktorých takisto realizujú i zemné práce,“ dodala Žgravčáková. Pracujú aj na odlučovačoch ropných látok, pričom robia zemné práce, osádzajú prefabrikované šachty a ukladajú potrubie, ktoré následne obsypú.
Vyše štyri roky práce
Stavebné práce na úseku R2 Kriváň – Mýtna trvajú takmer tri a pol roka. Po predĺžení lehoty výstavby na viac ako päť rokov by ju mali dokončiť v júni 2025, pôvodne to malo byť budúci rok v marci. Dôvodom nateraz viac ako ročného meškania s ukončením stavby je posunutie dvoch míľnikov – začatia zakladania mostov a ukončenia ich nosnej konštrukcie. Zhotoviteľom stavby R2 Kriváň – Mýtna je združenie stavebných spoločností Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CS.
Náklady sa stále zvyšujú
Cestu sa zaviazali vybudovať pôvodne za viac ako 232 miliónov eur, medzitým zmluvná cena podľa portálu NDS vzrástla priebežne takmer na 234 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Podľa údajov v Centrálnom registri zmlúv okrem troch cenových zmien zhruba za 1,7 milióna eur pribudol aj ďalší dodatok k zmluve skoro za 2 milióny eur, čo by malo cenu stavby zvýšiť takmer na 236 miliónov eur bez dane.
Kadiaľ estakáda povedie?
Trasa technicky náročného úseku s mostnou estakádou vo výške 15 až 45 metrov nad cestou prvej triedy I/16 vedie údolím Krivánskeho potoka. Začiatok úseku nadväzuje na prevádzkovaný úsek R2 Pstruša – Kriváň a koniec sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý odovzdali motoristom vlani v decembri.
Estakáda na R2 Kriváň - Mýtna, ktorá bude najdlhšou, rastie s pomocou desiatok žeriavov a inej techniky
Motoristi po dostavbe R2 získajú diaľničné spojenie z Bratislavy po Lučenec. Na tejto trase po D1, R1 a R2 zatiaľ bude chýbať iba obchvat Zvolena na R2.